Ruimer, opener en met stopcontacten op je telefoon op te laden. Treinreizigers op het traject Den Haag – Haarlem stappen sinds zondag aan boord van een gloednieuwe trein. Die is een stuk moderner dan de oudere Sprinters uit 2009.

De NS heeft voor 500 miljoen euro 118 nieuwe Sprinters besteld bij de Spaanse treinfabrikant CAF. De Sprinter Nieuwe Generatie, of SNG, moet de komende jaren voor 20.000 extra zitplaatsen op het spoor zorgen.

In 2017 nam de NS met de Flirt ook al nieuwe Sprinters in gebruik om de toegenomen drukte op het spoor op te vangen. Die waren afkomstig van de Zwitserse fabrikant Stadler.

De nieuwe SNG-treinen lijken erg op de Flirt, met wifi, stopcontacten, plek voor de fiets en afvalscheidingsprullenbakken. De eerste Sprinter Nieuwe Generatie vertrok zondag om 7.25 uur in Haarlem. NS-directeur Roger van Boxtel en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) waren aan boord. De nieuwe treinen gaan gefaseerd het spoor op.

Wat is er allemaal veranderd in de nieuwe Sprinters? Kijk maar mee.


Een van de grootste klachten over de oude Sprinters was het ontbreken van toiletten. Dat is opgelost met de SNG. De beruchte plaszak is dus niet meer nodig.


Voor wie op zoek is naar de wc in de nieuwe Sprinter: de buitenkant is voorzien van een Mondriaan-achtig lijnenpatroon.


De SNG is een stuk ruimer opgezet en de doorkijk is groter. Wat verder opvalt zijn de grote ramen.


Bij de stoelen zitten geen prullenbakken meer. Die zijn verplaatst naar het tussenstuk, zodat de reiziger meer zitruimte heeft. Het afval wordt gescheiden.


Aan het plafond hangen camera’s.


De stoelen zijn niet meer bevestigd aan de vloer, maar zweven. Dat moet het schoonmaken van de treinen vergemakkelijken.


De deuren zijn iets breder, maar vooral hoger. “We hebben niet eerder treinen gemaakt met zulke hoge deuropeningen. Zodat lange Nederlanders er goed in passen”, zegt een directeur van de Baskische treinfabrikant tegen de NOS.


Mensen in een rolstoel kunnen direct van het perron de trein in rijden, dankzij een uitschuivende entreeplank.


Ook het toilet is rolstoelvriendelijk.


In de eerste klas zijn de stoelen rood.


De SNG heeft onder elke stoel een stopcontact en een USB-aansluiting. Ook is de trein voorzien van wifi.


Niet alleen voor de reizigers is er het nodige verbeterd, ook de machinist gaat erop vooruit. De cabine heeft zijruiten, waardoor ze meer van de buitenwereld kunnen zien.


LEES OOK: Treinreizigers kunnen vanaf 2019 gratis hun waterflesje bijvullen op stations