De NS moet alsnog hogere toegangspoortjes plaatsen op stations. Dat wil een ruime meerderheid in de Tweede Kamer.

Dat schrijft het AD dinsdag.

Maandag werd bekend dat veel mensen over de gesloten poortjes heen springen. De Kamer wil dat de miljoenenstrop door mensen die niet betalen voor het openbaar vervoer niet op de reiziger wordt verhaald. De lage poortjes missen hun doel, nu blijkt dat mensen ze negeren, vinden VVD, SP, D66, PVV en het CDA.

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) zei eerder al dat ze denkt dat het gaat om aanloopproblemen voor de poortjes en dat de NS in de vorm van extra toezicht genoeg doet tegen zwartrijders.

Tien boetes voor negeren NS-poortjes

Aan reizigers die over de gesloten NS-poortjes bij Rotterdam CS zijn gesprongen, zijn afgelopen weekeinde circa tien boetes uitgedeeld, aldus de NS. Aan zwartrijders werden op de eerste dag van de afsluiting op vrijdag 1 mei circa honderd boetes opgelegd. Over het gehele eerste weekeinde werden circa 200 zwartrijders beboet.

De boete voor springers bedraagt 90 euro, maar kan hoger uitvallen wanneer bewakingspersoneel onheus wordt bejegend. Dan volgt een extra boete van nog eens 90 euro. Verder moet 35 euro extra worden betaald wegens het ontbreken van een geldig vervoersbewijs.

Vooral in de eerste avond en nacht van de sluiting, van vrijdag op zaterdag, werd enkele keren over de poortjes heen gesprongen door jongeren na het uitgaan, aldus een woordvoerder van NS. De twee avonden en nachten daarna viel het mee. Desondanks zal de NS de komende tijd extra handhavers inzetten, vooral op tijdstippen dat veel uitgaanspubliek op pad is.

De NS meent dat Rotterdammers snel genoeg zullen wennen aan de toegangspoortjes. Een woordvoerder wijst op de poortjes die bij de metro in de Maasstad al geruime tijd gebruikt worden. "Daar is het aantal zwartrijders met 90 procent afgenomen."

Rotterdam CS is het eerste grote station dat sinds vrijdag 1 mei alleen nog betreden of verlaten kan worden met een geldig vervoersbewijs. Eerder werd de volledige afsluiting al op 26 kleinere stations ingevoerd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl