- De NS heeft een eindbod gedaan in het cao-conflict, van 4 procent loonsverhoging per maart dit jaar en 2,75 procent volgend jaar.
- Het wachten is nu op een reactie van de vakbonden, die hun looneis van 7 procent tot 8 procent per jaar kracht bij hebben gezet met vier stakingen in de afgelopen twee weken.
- Het maximale salaris van een machinist en conducteur bedraagt respectievelijk zo’n 3800 en 4.000 euro per maand, zonder onregelmatigheidstoeslag.
- Lees ook: : NS staakt opnieuw, maar treinen rijden soepel buiten getroffen regio’s – ‘Begrip reizigers neemt af’, zegt Rover
De NS heeft het eindbod aan de vakbonden bekendgemaakt en hoopt daarmee een einde te maken aan het slepende cao-conflict. Het spoorbedrijf doet onder andere een beter loonbod. Ook komt er een verbeterde en structurele regeling voor personeel met zware beroepen dat eerder wil stoppen met werken.
De NS stelt voor de lonen per 1 maart van dit jaar te verhogen met 4 procent. Dat was in het laatste bod 3,25 procent. Per 1 maart volgend jaar komt daar nog een verhoging van 2,75 procent bij. Mocht de inflatie volgend jaar hoger uitvallen dan nu wordt verwacht, dan ontvangt het NS-personeel bovendien een eenmalige uitkering.
Het startsalaris bij de NS bedraagt momenteel 2.959.92 euro bruto per maand op basis van 36 uur. Als conducteur kun je doorgroeien naar maximaal 3.784 euro bruto per maand, en als machinist naar 4.070,88 euro bruto.
Daarnaast ontvangen medewerkers zo’n 500 tot 900 euro bruto aan onregelmatigheidstoeslag, afhankelijk van het rooster. Hierbovenop komt nog 8 procent vakantiegeld en een eindejaarsuitkering van 3 procent.
Als het NS-personeel akkoord gaat met het bod, dan gaat het startsalaris dus met terugwerkende kracht zo'n 118 euro per maand omhoog per 1 maart. Bij de maximale salarissen voor conducteurs en machinisten gaat het om respectievelijk 151 euro en 162 euro per maand.
Looneis bonden ligt een stuk hoger
In het eindbod geeft de NS aan dat er voor verschillende bedrijfsonderdelen verschillende regelingen gelden. Dat komt doordat deze onderdelen voorheen elk hun eigen cao hadden. Die verschillen worden stapsgewijs gelijkgetrokken. In dit voorstel worden vijf verschillen op het gebied van arbeids- en rusttijden gelijkgetrokken.
"In dit eindbod hebben we een balans gezocht tussen wat nodig is voor onze collega's, wat mogelijk is voor het bedrijf en wat ik kan verantwoorden richting onze reizigers. Ik hoop dat we zo samen vooruit kunnen", zegt president-directeur Wouter Koolmees van de NS. "Dat we nu een eindbod doen is onvermijdelijk. Onze collega's maken elke dag het verschil voor de reiziger. Zij verdienen een cao die aandacht heeft voor de omstandigheden waarmee zij te maken hebben."
De looneis van de vakbonden ligt een stuk hoger op 7 tot 8 procent per jaar. Zij hebben over het eerdere bod van de NS gezegd dat dit alleen inflatie compenseert. Als de NS akkoord zou gaan met 7 procent loonsverhoging dan komt er bij het maximale salaris voor conducteurs 265 euro per maand bij, en bij conducteurs 285 euro.