Het gaat om enkele reizen, retourtjes, dagkaarten en railrunners. De NS houdt
de proef, omdat uit onderzoek onder de gebruikers van de reisplanner bleek
dat de overgrote meerderheid (82 procent) veel voelde voor online
kaartverkoop. De NS hoopt door de nieuwe dienst meer kaartjes te verkopen.
Comfortabeler
"Het is voor reizigers comfortabeler een kaartje vanuit huis te kopen”, aldus
de woordvoerder. Bovendien denkt de NS door de internetverkoop nieuw aanbod
te creëren. "We kunnen bijvoorbeeld op bepaalde tijdstippen kaartjes op een
traject goedkoper maken en zo vraag beïnvloeden.”
Daarmee kan het bedrijf lege stoelen vullen in bijvoorbeeld de zogenoemde
tegenspits.
Een verschil met kaartjes die bij de automaat gekocht worden is dat op de zelf
geprinte tickets de naam en geboortedatum van de reiziger staan. "Dat is
nodig om fraude te voorkomen.” Bij controles moet dan ook behalve het
kaartje een identiteitsbewijs overlegd worden.
Storing
De nieuwe dienst is ook handig wanneer de kaartautomaten een storing hebben.
Dat gebeurde afgelopen vrijdag door een technisch probleem tijdens de
ochtendspits. Om een andere technische reden lag de helft van de automaten
er maandag weer anderhalf uur uit.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl