Internettrends gaan zo snel dat ondernemers continu moeten innoveren. Dat zegt Werner Vogels, de Nederlandse technologiedirecteur van Amazon.

Vogels, die al 17 jaar buiten Nederland werkt, deed zijn uitspraken woensdagavond 1 september, bij de eerste uitreiking van de LOEY Award, een prijs voor Nederlandse online ondernemers (zie kader).

Vogels is chief technology officer bij internetretailer Amazon. Hij ziet grote verschillen tussen de huidige golf aan internetstartups en eerdere hausses in online-ondernemerschap.

Tempo

Grootste verschil: het tempo waarin vernieuwingen (moeten) plaatsvinden. Vogels: “Er is geen merkentrouw meer. De consument is ‘in control’. Hij verruilt jouw applicatie zo voor een betere.” Als er morgen een betere zoekmachine komt, verliest zelfs Google een groot deel van z’n gebruikers.

Dat dwingt ondernemers tot continue verbetering. De vroegere aanpak waarbij je een kant-en-klaar product lanceerde, rustig afwachtte hoe het werd ontvangen en daarna nog eens een nieuwe versie uitbracht, voldoet niet meer. Je moet nu samen met je klanten producten ontwikkelen en ze continu aanpassen.

Niet altijd sexy

Belangrijke les daarbij is dat je je je vooral moet concentreren op zaken die voor je klanten belangrijk zijn, ook al zijn aanpassingen dan niet altijd sexy. Voor een retailer als Amazon betekent dat blijven focussen op grote keus, lage prijzen en snelle levertijd, aldus Vogels.

Voor investeerders en ondernemers zijn de kosten om een succesvol online bedrijf op te bouwen sterk gedaald naar tussen de één en vijf miljoen dollar, een fractie van de bedragen die tien jaar geleden nodig waren.

Lees ook op Business Insider

Eén van de factoren die daarbij hielp, is ‘the cloud’: gebruikmaken van capaciteit op het internet als opslagmedium voor data. Vogels: “Niemand koopt meer hardware of diensten.” Amazon was overigens een van de eerste bedrijven die zijn gigantische serverpark openstelde voor andere bedrijven en zo een alternatieve inkomstenbron vond.

Geen pak

Gevraagd naar het grote verschil tussen Nederlandse en Amerikaanse online ondernemers, grapte Vogels: “Ondernemers hebben geen pak.” (De zaal zat vol mannen in kostuum, zij het zonder stropdas, die zich keurig aan de voorgeschreven dress code hadden gehouden).

Vogels, weer serieus: “Als je in Nederland ondernemer bent, ben je al uit het goede hout gesneden. Het grote verschil zit in de mensen die wel ondernemer zouden willen zijn, maar niet durven. In Amerika zegt 90 procent van de studenten dat ze een eigen bedrijf willen starten. In Nederland willen ze 25 jaar bij Philips werken.”