Nederlandse winkeliers lijken de weg omhoog weer te hebben gevonden. In oktober nam hun omzet met 2,2 procent toe ten opzichte van een jaar eerder.

Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekend. De omzetstijging kwam doordat er 2,6 procent meer goederen werden verkocht. De prijzen lagen gemiddeld 0,5 procent lager dan in oktober 2013.

Vooral bij non-foodwinkels verbeterde de omzet. De handelaren in voedings- en genotmiddelen wisten de groei van september vast te houden.

Vooral drogisterijen en elektronicawinkels zagen de omzet stijgen. Daarnaast gaven klanten meer uit in doe-het-zelfzaken en interieurwinkels. Kledingwinkels, verkopers van huishoudelijke artikelen en textielsupermarkten bleven in de min.

nonfood

In totaal nam de omzet van non-foodwinkels in oktober met 2 procent toe, na een daling met circa 4 procent in september.

De omzet van de voedings- en genotmiddelenwinkels steeg met bijna 4 procent. De groei, die sterker was bij supermarkten dan bij speciaalzaken, is volgens het CBS vooral toe te schrijven aan een gunstigere samenstelling van de koopdagen dan in oktober vorig jaar.

De verkoop van postorderbedrijven en internetwinkels bleef het goed doen met een plus van 10,5 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl