Op maandag 25 mei konden de eerste klanten, in Australië en Singapore, gebruik
maken van de online contentwinkel. De rest van de wereld krijgt in de loop
van deze week toegang tot de Ovi Store, zo meldt persbureau
Reuters
.

Vizier op Apple
Nokia, dat al lange tijd broedt op een webwinkel voor muziek, spelletjes en
toepassingen, zet hiermee eindelijk de achtervolging op Apple in. Via iTunes
verkoopt Apple muziek. En in de Apple App Store zijn tienduizenden
toepassingen voor de populaire iPhone te vinden. Meer dan een
miljard
apps werden inmiddels gedownload.

Mobieltjes onder druk
Nokia is nog altijd wereldmarktleider in de verkoop van mobieltjes. Maar
makkelijk heeft het Finse bedrijf het niet. Om te beginnen is de markt voor
mobiele telefoons gekrompen als gevolg van de wereldwijde economische
malaise.

Bovendien verliest Nokia marktaandeel:
het presteert slechter dan de concurrentie. In het eerste kwartaal van 2009
had Nokia een marktaandeel van 36,2 procent. Een jaar eerder was dat nog
39,1 procent. De nummer twee telefoonproducent, Samsung, is inmiddels
opgeklommen tot een aandeel van 19,1 procent.

Ook op het vlak van de smartphones, een markt die nog wel groei, verliest
Nokia terrein ten opzichte van de concurrentie.

Richting content
Het Finse bedrijf wil zich dan ook meer gaan toeleggen op content en sofware.
Met andere woorden: in de toekomst zit het geld niet in de toestellen, maar
in wat de gebruiker ermee kan. Via de Ovi Store hoopt Nokia dan ook een
groot offensief te starten om allerlei inhoud voor mobieltjes aan de man te
brengen.

Naast muziek zet Nokia onder meer in op mobiele games, waar het bedrijf al het
spelletjesplatform N-Gage voor had.

Een derde troef is Ovi Maps, digitale kaarten voor de telefoon, een
tegenhanger van Google Maps. De 5,7 miljard euro die Nokia eind 2007 voor
digitale kaartenmaker Navteq neertelde, moet zich via deze weg gaan
terugbetalen. Vorige week maakte Nokia al bekend
het ontwikkelaars mogelijk te maken om toepassingen voor Ovi Maps te gaan
ontwikkelen.

Geen iPhone
Het succes van de Apple App Store is uiteraard volledig toe te schrijven aan
het succes van de iPhone en de iPod Touch. Zo'n succesnummer heeft Nokia
niet.

Het marktaandeel van de Finse gigant mag dan wel dalen, maar Nokia is nog
altijd de grootste, ook op smartphonegebied. In het afgelopen kwartaal
verkocht Nokia bijna 15 miljoen internetmobieltjes, bijna twee keer zoveel
als het aantal verkochte Blackberry's. Van de iPhone gingen een kleine 4
miljoen exemplaren over de toonbank.

De webwinkel van Nokia komt laat in vergelijking met de Apple App Store, maar
de Finnen hebben nog altijd een enorme afzetmarkt voor hun muziek,
spelletjes en kaarttoepassingen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl