Tot nu toe hanteerde Nokia een partnermodel. De telefoons waren niet direct
bij de fabrikant te bestellen, maar moesten altijd via een tussenhandelaar,
een winkel of een zakelijke reseller, gekocht worden.

Dat gaat nu dus definitief veranderen. Nokia gaat nu alle producten
beschikbaar op de Nederlandse markt, via zijn online winkel verkopen. En
passeert daarmee zijn eigen verkoopkanaal.

“Nokia vindt internet een belangrijke manier om in contact te komen met zijn
klanten”, zegt Scott Bahr, directeur van Nokia Online. “Een webwinkel past
in die gedachte.” Nederland is niet het eerste land waarin de Finse
fabrikant direct aan de consument verkoopt.

De stap doet denken aan het directe verkoopmodel van Dell. Deze
computerfabrikant verkondigde jarenlang, dat hij de dure tussenhandel eruit
had gesneden om zijn klanten beter van dienst te kunnen zijn. Inmiddels
verkoopt het bedrijf wel via partners. Maar het directe model is nooit
helemaal losgelaten.

Nokia hanteert nu hetzelfde businessmodel als Dell. Een deel verkoopt
het zelf via de website direct aan de klanten, een deel wordt via partners
verkocht.

Bovendien schept Nokia nog extra voordelen voor zijn webwinkel. Nieuwe
toestellen van de fabrikant zullen eerder via de online shop beschikbaar
zijn dan via de traditionele offline retailkanalen. “Online is gewoon
sneller”, licht Bahr deze beslissing toe. “Een nieuw toestel daadwerkelijk
verspreiden kost veel meer tijd.” Bovendien komen er speciale aanbiedingen
en kortingsacties, exclusief voor de webwinkel.

De tussenhandel heeft het nakijken. Distributeur Copaco ziet het met
lede ogen aan. Hij zorgde er tot nu toe voor dat Nokia-toestellen in de
winkels en daarmee uiteindelijk ook bij de consument terecht kwamen. “Wij
zullen de aantallen die wij verhandelen wel wat zien teruglopen”, verwacht
productmanager Hat Waeijen.

“Tot nu gebruikte Nokia de shop voor accessoires en om de restvoorraad oude
modellen weg te zetten. Maar nu wordt het een volwaardige webwinkel.”

De aanpak van Nokia wijkt sterk af van de competitie. Die concurrenten
blijven hun voornaamste producten slijten via de winkel. “Wij verkopen wel
via onze website. Maar hier gaat het alleen om accessoires. Niet om
toestellen”, legt een woordvoerder van Sony Ericsson uit.

“Lang niet alle retailers verkopen al onze bijproducten. Om onze klanten toch
het volledige portfolio aan te bieden, verkopen we accessoires via onze
webshop. Telefoons laten we aan de winkels over.”

Toch ontkent Bahr dat Nokia zijn eigen verkoopkanaal wil ondermijnen.
“Wij denken dat een online winkel complementair is aan de bestaande retail.
Uiteindelijk blijft er een publiek dat een telefoon eerst wil aanraken
voordat het hem koopt.”

Waeijen (Copaco) denkt dat de webwinkel van Nokia geen lang leven
beschoren is. “Ik verwacht niet dat die online store een groot succes wordt.
En dan houdt het bedrijf het snel voor gezien.”

Niet alle retail is negatief over de move van Nokia. KPN, dat in zijn
winkels Nokia-toestellen verkoopt, ziet het als gezonde concurrentie. “Zo
zit de markt in elkaar”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. “Nu
verzinnen zij wat om klandizie te trekken. Dat spoort ons weer aan om ook
creatief te zijn.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl