Deze week komt Nokia met de 5800 XpressMusic, ook bekend onder de naam Tube.
Een iPhone look-a-like met aanraakscherm.
Gek genoeg is het niet Nokia’s eerste telefoon met aanraakscherm. In
2005, twee jaar eerder dan Apple, kwam de Finse mobieltjesfabrikant met de
7710. Een kruising van een telefoon en een pda, een zakelijke handcomputer.
De pda had vaak al een aanraakscherm.
Vanaf begin twintigste eeuw woedde een felle strijd tussen de elektronische
agenda (pda) en de mobiele telefoon. Wat ging de zakelijke klant gebruiken?
Door deze twee te kruisen hoopten fabrikanten beide markten te bedienen. De
smartphone ontstond. Nokia maakte met de 7710 een pda waarmee je kon bellen.
Maar uiteindelijk won de telefoon waarmee je zakelijk werk kon doen. Met
volledig Qwerty-toestenbord in plaats van een touchscreen. De productie van
de 7710 werd gestaakt.
Apple blies met de iPhone het aanraakscherm in januari 2007 nieuw leven
in. Niet voor de zakelijke gebruiker, maar als hip hebbeding voor de
consument. Andere fabrikanten volgden al snel. Maar marktleider Nokia niet.
Het bedrijf bleef geloven in de normale telefoon met aparte toetsen.
Voor de Finnen was de noodzaak voor deze typische consumententelefoon minder
groot dan voor Samsung of LG. Nokia’s greep op de zakelijke markt is stevig.
De fabrikant is voor zijn omzet minder afhankelijk van de consumentenmarkt.
Toch volgt Nokia nauwlettend de activiteiten van Apple. Het Amerikaanse
bedrijf bouwde op internet net als eerder bij de iPod een hele
'infrastructuur' om zijn iPhone. Apple kon via iTunes en de Appstore muziek
en diensten voor de iPhone online verkopen. Dat wil Nokia ook. Het bedrijf
lanceerde dit jaar Ovi, Nokia’s tegenhanger van de Appstore en iTunes. Het
Finse bedrijf wil met een gratis muziekabonnement snel kritische massa
krijgen voor zijn online diensten en muziek.
Om consumenten te trekken heeft het bedrijf een sexy telefoon
nodig. Onlangs werd de Nokia N96 gelanceerd. Een telefoon speciaal uitgerust
om multimedia af te spelen. Maar zonder touchscreen, en dus geen
vergelijking met de iPhone.
De Finse fabrikant lijkt te beseffen dat een deel van de consumenten
geïnteresseerd is in aanraakschermen. Een deel dat bovendien – kijk
naar de iPhone – graag online diensten en programma’s downloadt. De telefoon
met touchscreen wordt bij uitstek gezien en gepromoot als internettelefoon.
En internet is een terrein waar Nokia sterk wil gaan groeien.
Bovendien wil Apple met de iPhone ook de zakelijke gebruiker gaan
bedienen. Zo lanceerde deze week IBM nog zijn Lotus Notes voor de iPhone,
genaamd iNotes.
Nokia erkent met een eigen touchscreen-telefoon, dat het de markt niet
langer aan anderen kan en mag overlaten. Het bedrijf heeft lang geprobeerd
de iPhone te negeren, maar lijkt nu bang de boot te missen. Nokia, dat elk
kwartaal ongeveer 110 miljoen mobieltjes verkocht, volgt daarmee Apple, dat
het laatste kwartaal 5 miljoen iPhones over de toonbank zag gaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl