Volgens Nokia wordt de acquisitie van het bedrijf uit Chicago in het eerste
kwartaal van 2008 afgerond. Door de overname wordt de winst van Nokia in
2008 en 2009 wel verwaterd, aldus ’s werelds grootste producent van mobiele
telefoons. Het is een van de grootste overnames door Nokia ooit.

Het beursgenoteerde Navteq werd in 1985 opgericht en telt wereldwijd ongeveer
tweeduizend werknemers. Het bedrijf biedt digitale kaartdekking aan in 69
landen, verspreid over zes continenten. Het Europese hoofdkantoor van Navteq
staat in Veldhoven. Navteq blijft na de overname leveren aan zijn huidige en
nieuwe klanten, belooft Nokia.

Navteq is de belangrijkste en eigenlijk de enige concurrent van Tele
Atlas uit België. Deze onderneming staat op het punt te worden opgeslokt
door Tomtom, de Nederlandse fabrikant van navigatiesystemen. Een samengaan
van Nokia en Navteq levert een geduchte concurrent op voor de
Belgisch-Nederlandse combinatie, vooral als het gaat om navigatie voor
mobiele telefoons.

Navigatie op mobieltjes is een groeimarkt, net als die van navigatiesystemen
voor auto’s. Nokia voert diverse telefoons in zijn assortiment waarmee
gebruikers hun weg kunnen vinden. Het concern heeft zelfs een eigen
navigatiesysteem op de markt gebracht, bedoeld als concurrent voor onder
meer Tomtom. Navteq levert de kaarten voor deze telefoons.

Nokia kan dankzij de overname van Navteq versneld mobiele diensten
aanbieden, gebaseerd op de locatie van de gebruiker. Het gaat dan onder meer
om een plaatselijk weerbericht, bezienswaardigheden en het uitstippelen van
een route.

Nokia wil meer wil zijn dan een fabrikant van mobiele telefoons. Het richt
zich tegenwoordig sterk op het aanbieden van 'mobiele' diensten. Muziek en
spelletjes voerden in deze strategie tot nu toe de boventoon. Zo maakte
Nokia recentelijk bekend zijn eigen online muziekwinkel te openen, in de
eerste plaats bedoeld voor mobieltjes.

Een overname van Navteq maakt direct een einde aan de consolidatieslag
in de sector. Want er zijn slechts twee spelers op deze markt: Tele Atlas en
Navteq. Tomtom legde in juli een bod neer van 2 miljard euro op Tele Atlas.

De interesse van Tomtom was ongebruikelijk, want er was nog geen enkele
fabrikant van navigatiesystemen die zelf de digitale kaarten maakt. De
bieding kwam neer op een premie van 28 procent vergeleken met de beurskoers
van Tele Atlas destijds. En dat voor een bedrijf dat nooit winst heeft
gemaakt. Wel is Tele Atlas de afgelopen jaren fors gegroeid, mede dankzij de
populariteit van navigatiesystemen voor de auto.

De belangrijkste reden voor een samengaan van Tomtom en Tele Atlas was
de kans om actuelere kaarten te maken. Dus nooit meer een onverwachte
rotonde of plotseling eenrichtingsverkeer. Dat is de “heilige graal” van de
wereld van digitale kaarten, verklaarde Tele Atlas-topman Alain de Taeye in
juli.

Maar de Belg zei ook een gevoelige klap te hebben uitgedeeld aan
Navteq. Niet alleen automobilisten zitten namelijk op betere kaarten te
wachten, ook de mobiele telefoniebranche zit erom te springen. Navigatie op
de mobiele telefoon zit volgens De Taeye flink in de lift en Tele Atlas
bevindt zich volgens hem dankzij de overname in een prima positie om daar
gebruik van te maken.

Tomtom en Tele Atlas krijgen het echt moeilijk om de markt voor mobiele
telefoons te betreden als Nokia erin slaagt Navteq te kopen. Nokia is de
grootste producent van mobiele telefoons ter wereld. Zo'n een derde van alle
verkochte mobieltjes komt uit Finse stal.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl