De online supermarkt Picnic wil in Nederland gratis boodschappen gaan bezorgen. Het nieuwe supermarktbedrijf gaat in de loop van september officieel van start in Amersfoort, daarna moeten andere steden volgen.

Dat maakte het bedrijf woensdag bekend.

Met de gratis bezorging wil Picnic grotere supermarkten te slim af zijn. Marktleider Albert Heijn hanteert bij AH.nl een minimum aankoopbedrag van 70 euro en de bezorgkosten variëren, afhankelijk van het tijdstip en de hoogte van de bestelling, tussen de 3,95 en 12,95 euro.

Jumbo levert boodschappen alleen af bij pick-up points en rekent 2,50 tot 3,50 euro aan bestelkosten. Plus hanteert een minimum bestelbedrag van 25 euro en bezorgen kost 6 of 7,50 euro, afhankelijk van het tijdstip.

Bestellen via een app

Momenteel loopt een pilot van Picnic in enkele wijken in Amersfoort. Aan het project wordt al drie jaar in het diepste geheim gewerkt. De nieuwe supermarkt heeft naar eigen zeggen een manier van bezorgen ontwikkeld waardoor tussenschakels worden vermeden om de kosten laag te houden.

Klanten bestellen voor 23.00 uur 's avonds via een app op hun smartphone of tablet de gewenste producten. Die worden dan besteld bij leveranciers en worden in de loop van de volgende dag met elektrische auto's bij mensen thuis afgeleverd.

Picnic gaat naar eigen zeggen de "laagste prijzen in de markt" hanteren. De startup telt nu ongeveer 30 medewerkers en 10 bezorgers.

Vier oprichters

Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000.

Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel. Als inkooppartner voor de producten is supermarktbedrijf Boni aangetrokken.

Doorbraak online boodschappen

De vier initiatiefnemers rekenen op de echte doorbraak van online boodschappen doen. Uit marktonderzoek zou blijken dat consumenten hun boodschappen graag thuis ontvangen, maar dat nu nog te duur vinden. Slechts anderhalf procent van de omzet van supermarkten wordt nu online verdiend.

Picnic kan zijn prijzen laag houden door geen fysieke winkels te gebruiken en door scherper in te kopen: alleen bestelde producten worden ingekocht.

Mug tegen reuzen

Supermarktdeskundigen Paul Moers en Gerard Rutte zijn uiterst sceptisch over de plannen van Picnic. Moers noemt het initiatief gedurfd en sympathiek, maar hij acht Picnic kansloos tegen Albert Heijn en Jumbo. "Je bent als nieuwkomer een mug die het op gaat nemen tegen reuzen met een enorme inkoopkracht", zegt hij. "Albert Heijn en Jumbo hebben een loeisterk marktaandeel en hebben bovendien veel kennis en kunde."

Rutte moet ook nog zien of het gaat lukken. Dat hangt volgens hem af van de financiële slagkracht van de nieuwkomer. "Ze zullen veel geld nodig hebben om het project de komende jaren landelijk uit te rollen. Als ze dat hebben en ze hebben een lange adem, zou het kunnen slagen."

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl