De benoeming van de nieuwe CEO van Volvo valt gelijk met pogingen van Ford om
van Volvo een winstgevend bedrijf te maken, schrijft The Wall Street Journal
woensdag.
In het verleden probeerde Ford om Volvo met het Amerikaanse merk te
integreren, door onderdelen uit te wisselen en administratieve activiteiten
te delen.
Toch liet Lewis Booth, de topman van Ford Europa, weten dat Volvo niet
te koop is. Volgens hem is Ford ook niet op zoek geweest naar potentiële
kopers. Wel heeft het Amerikaanse bedrijf Volvo gevraagd meer op eigen
kracht te ondernemen.
Het hoofdkwartier van Volvo in de Verenigde Staten zal van het zuidelijke
Californië verhuizen naar New Jersey en niet naar Dearborn, wat Ford als
zijn thuisbasis beschouwd.
Tevens zijn er plannen volgens Booth om verschillende activiteiten, zoals
ontwerp van interieur en de gezamenlijke administraties op te splitsen.
Wat Ford eerst zag als een efficiënte samenwerking met Volvo wordt nu
opgebroken. Voor veel Amerikaanse Volvo-dealers een signaal dat de Zweed
eerdaags in de verkoop gaat.
Volvo Nederland maakt zich nergens zorgen over. "Wij hebben hier een
sterk dealernetwerk en hebben tot nu toe geen signalen doorgekregen dat Ford
plannen heeft met Volvo."
De woordvoerder van de Nederlandse afdeling laat weten dat de verkoop "altijd
beter kan", maar dat geen sprake is van schrikbarend slechte cijfers. De
Nederlandse markt is immers anders dan die in Amerika.
"En ik denk dat het voor de Nederlandse dealers weinig uitmaakt wie Volvo
overneemt, ze zullen het eigen merk Volvo blijven verkopen", aldus de
woordvoerder van Volvo Nederland.
De problemen van Ford op de Amerikaanse automarkt zijn sinds afgelopen
zomer toegenomen. Het bedrijf realiseerde in het tweede kwartaal een verlies
van 8,7 miljard dollar. Maar heeft Ford nog aardig wat eigen middelen, ter
waarde van in totaal 26,6 miljard dollar.
Toch heeft het bedrijf meer geld nodig om de zaak draaiende te houden. Zo zou
Ford zich meer willen richten op de productie van zuinigere middenklasse
modellen en minder op trucks. Wat dat betreft is Volvo een goede aanvulling
op het huidige aanbod van Ford.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl