Dat bleek donderdag bij de introductie van de nieuwe bank Knab op de
Nederlandse markt.

Knab staat voor bank, als
je van rechts naar links leest, en met de K voorop wil Frijters het belang
van klant benadrukken.

Bij dat laatste is het volgens de voormalig directeur van beleggersbank Alex
het afgelopen decennium goed mis gegaan. Van aandelenleaseproducten,
beleggingsverzekeringen met hoge kosten, gedoe met spaarrentes en
onduidelijkheid over de hoogte van hypotheekrente.

Bank van Aegon

De ironie wil de Frijters zijn nieuw bank heeft opgezet als een proeftuin, met
een banklicentie van verzekeraar Aegon – die zelf grote reputatieschade
heeft opgelopen in affaires rond bijvoorbeeld woekerpolissen.

Vanuit Hoofddorp mag Knab als nieuwe internetbank zijn geluk beproeven: een
moderne internetbank, waar de klant met dashbords overzicht heeft over zijn
spaargeld en beleggingen. Aegon heeft enkele tientallen miljoenen in het
project gestoken en Knab start met 60 werknemers, laat directeur Frijters
weten tegenover persbureau ANP.

Betaalrekening Knab

De crux zit 'm in het verdienmodel. Traditionele grootbanken rekenen relatief
weinig voor betaaldiensten, die worden gebruikt om klanten binnen te halen.
De winst werd traditioneel behaald met aantrekkelijke marges op het verschil
tussen spaarrentes en hypotheekrentes. Bovendien zaten er in
hypotheekproducten vaak hoge kosten voor verzekeringen versleuteld.

Onder meer de woekerpolisaffaire heeft dit verdienmodel onder druk gezet. Maar
voor grote banken is het niet eenvoudig om het verdienmodel om te gooien.
Frijters doet dat wel vanaf de start. Knab rekent 15 euro per maand voor
betaaldiensten. Dat wil zeggen 180 euro per jaar.

Dit is fors hoger dan bij ABN Amro, ING, SNS Bank en Rabobank. Die rekenen
voor een betaalpakket met een eenvoudige creditcard kosten van 33 tot 42
euro per jaar, zo blijkt uit dit
overzicht
.

Eerlijk over kosten

Het relatief hoge vaste bedrag voor de dienstverlening maakt het in de ogen
van Knab wel mogelijk om transparant te zijn over andere diensten.

Op de website adverteert Knab met een variabele spaarrente van 1,8 procent.
Daar komt als loktarief 0,7 procent bij tot eind dit jaar. De betaalrekening
biedt wel altijd rente: tot een bedrag van tweeduizend euro een half procent
en daarboven 1,3 procent op jaarbasis.

Knab wil ook anders omgaan met roodstand. Klanten krijgen een alert als ze
rood staan. Als ze voldoende tegensaldo hebben op andere rekeningen worden
geen torenhoge rentes in rekening gebracht. Frijters stelt ook dat Knab
klanten zal tippen, als geld op een onvoordelige manier geparkeerd staat
binnen de bank.

Financieel advies: klant betaalt

Klanten betalen expliciet voor financieel advies “We hebben er bewust voor
gekozen geen eigen verkoopadviseurs in dienst te nemen, maar werken samen
met onafhankelijke financieel experts. Zij zijn door ons gecontroleerd op
kwaliteit en klanten kunnen ook nog een rating aan hen toekennen. Zo krijgen
onze klanten het advies dat het beste is voor hen in plaats van voor de
bank”, legt Frijters uit in een persverklaring.

Voor vermogensbeheer, dat door een geselecteerde groep vermogensbeheerders
wordt verzorgd, betalen klanten 1 procent van het belegde bedrag tot een
maximum van 2.000 euro, meldt Het Financieele Dagblad. De bank richt zich
vooral mensen met een wat hoger inkomen, vanaf twee keer modaal, die zelf
controle willen hebben over hun financiën.

Over vijf jaar wil Frijters quitte spelen en 100 duizend klanten hebben. "maar
ik hoop op 250 duizend", aldus de topman tegenover het FD.

Lees ook:

Creditcard: wat is voordelig?

Veiligste banken ter wereld: Rabobank zakt op ranglijst

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl