De economische crisis dwingt de hotelketen te besparen waar dat kan. In
Nederland, waar de keten 35 hotels exploiteert, gingen de managers de
werkvloer op om te zien waar meer efficiency kan worden behaald.

Grootste kostenpost
"Personeel is onze grootste kostenpost”, zegt Arco Buijs die bij de Spaanse
hotelketen verantwoordelijk is voor onder meer de hotels in de Benelux. Op
personeelskosten (ongeveer een derde van de omzet) is in Nederland inmiddels
15 procent bespaard. "We verlangen veel meer efficiency op de werkvloer.”
Daarom hebben de managers inclusief hijzelf meegedraaid op alle afdelingen
tot het onderhoud aan toe. "Waar mogelijk hebben we de bezetting
teruggebracht. Maar ook al zijn alle kamers niet bezet, dan nog is het
zondagochtendontbijt druk.”

Buijs vindt het gezond dat de werkdruk nu toeneemt. "Dat hoort bij een
crisis.” De organisatie wordt voortaan centraal aangestuurd. "Dus ik werk
ook harder.” Alles gaat nu tegen de meetlat. "Tot aan de zeepjes in de
kamers. We willen de beste kwaliteit voor zo min mogelijk geld.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl