Ruim een op de tien Nederlanders had in het vierde kwartaal van vorig jaar een abonnement op online videodienst Netflix.

De Amerikaanse streamingvideodienst is daarmee het populairst in Nederland. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde gegevens van onderzoeksbureau Telecompaper.

Zo’n 865.000 Nederlandse huishoudens hebben nu een Netflix-abonnement. Concurrerende diensten als Videoland Unlimited en NLziet scoren beduidend minder hoog met respectievelijk circa 105.000 en 50.000 abonnementen.

Video wordt in meer dan de helft van de tijd nog bekeken op traditionele ‘lineaire’ manier (bijvoorbeeld via de kabel). Online video zoals YouTube wordt 10 procent van de totale tijd bekeken en dvd’s of gedownloade content 11 procent.

Vooral jongeren onder de twintig spenderen meer tijd aan online videocontent dan aan traditionele omroepvormen. Twaalf- tot negentienjarigen bekijken gemiddeld dagelijks 107 minuten videocontent via een mobiel toestel, aldus het onderzoek onder 6200 Nederlanders in de leeftijd van 12 tot 80 jaar.

Netflix: Europees hoofdkantoor Amsterdam

Netflix opende afgelopen maart zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam. Onder meer staatssecretaris Sander Dekker (Media) was aanwezig bij het openingsfeest. Hij is er trots op dat het Amerikaanse bedrijf heeft gekozen zich te vestigen in Nederland. Een juiste keuze volgens Dekker: “Nederland loopt al jaren voorop als het gaat om het exporteren van tv-formats”.

Volgens hem brengt Netflix de broodnodige innovatie in de televisiewereld. Hij hoopt dat de nieuwe locatie aan de Keizersgracht de Amerikanen inspireert om een show over Nederland te gaan maken. Dat gebeurde al in Noorwegen, waar de videodienst voor de serie Lilyhammer samenwerkte met de Noorse tv.

Volgens de Nederlandse Joris Evers, vicepresident bij Netflix, is het een kwestie van tijd voor het ook het hoofdkantoor is voor Afrika en het Midden-Oosten.

Netflix Bijna 60 miljoen abonnees

Netflix heeft wereldwijd inmiddels 57,4 miljoen abonnees, waarvan 39,1 miljoen in de Verenigde Staten. Het videostreamingbedrijf behaalde een omzet van 1,3 miljard euro in de laatste drie maanden van vorig jaar.

Netflix ging op 11 september 2013 van start in Nederland. Voor een bedrag van 7,99 euro per maand kunnen gebruikers een grote collectie films en series bekijken via een online stream.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl