Nestlé gaat het voor zijn concurrenten op de Franse markt makkelijker maken om cups voor zijn Nespresso-koffiemachines te maken.

Dat staat in donderdag gepubliceerde documenten die het Zwitserse voedingsmiddelenconcern indiende bij de Franse mededingingsautoriteiten.

Het Nederlandse koffie- en theebedrijf DE Master Blenders diende in 2010 een klacht in over het gedrag van Nestlé op de Franse markt. DE zei tevreden te zijn dat de klacht heeft geleid tot een onderzoek en verwelkomde de voorstellen van Nestlé als eerste stap in de goede richting.

“Hoewel we de voorstellen nog in detail moeten bestuderen, hebben we de indruk dat ze Nestlé nog altijd in staat stellen de keuzes van consumenten te beperken”, aldus DE. Het bedrijf zal de Franse toezichthouder op de hoogte brengen van haar bevindingen inclusief eventuele suggesties om de situatie te verbeteren.

Garantie niet meer ingetrokken

Nestlé wil zijn concurrenten voortaan drie maanden van tevoren op de hoogte brengen van eventuele technische aanpassingen aan de machines. Ook zei het Zwitserse concern toe imitatiecups niet langer door het slijk te zullen halen.

Daarnaast zal het bedrijf niet meer automatisch de garantie op machines intrekken als die cups daar in zijn gebruikt.

Opkomst namaakcups

Nestlé haalt in Frankrijk meer dan een kwart van zijn totale Nespresso-omzet, aldus de Franse toezichthouder. De eerste imitatiecups kwamen daar in 2010 op de markt en hadden in 2012 een marktaandeel van ongeveer 15 procent.

Lees ook op Business Insider

Door de opkomst van namaakcups, van onder meer DE, Mondelez en Ethical Coffee, daalde het marktaandeel van Nestlé in West-Europa van 33,8 procent in 2008 tot 27,8 procent vorig jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl