De strijd om de opblaasbare zitzak is beslecht. De Nederlandse startup KAISR mag haar product niet langer verkopen omdat het te veel lijkt op de Lamzac Hangout.
Zowel de Lamzac als de KAISR zijn zitzakken gemaakt van parachutestof. Je vult hem door de zak lucht te laten happen. Daardoor is het ‘meubelstuk’ makkelijk te transporteren, maar ook comfortabel om op te liggen.
Maar het doek valt nu voor KAISR, na een rechtszaak. Het idee lijkt volgens de rechter te veel op de Lamzac en dus moet KAISR meteen stoppen met productie, verspreiding en verkoop van de zitzak.
Lamzac-bedenker Marijn Oomen was al in 2012 bezig met het idee, toen Z24 hem interviewde. Sindsdien hebben zijn zitzakken een lange weg afgelegd. De Lamzac is al een paar maanden te krijgen bij de winkels van Bever. Het bekende merk Fatboy heeft zich inmiddels verbonden aan Oomen en verkoopt de Lamzac nu onder eigen vlag.
4 miljoen dollar crowdfunding
Samen met Fatboy is Oomen de strijd aangegaan met KAISR, dat eerder dit jaar een crowdfundingcampagne startte op Indiegogo en maar liefst 4 miljoen dollar heeft opgehaald. De rechtbank in Den Haag heeft nu in het voordeel van Lamzac besloten, meldt de NOS.
In maart zei Oomen al: "Puur afgaand op het beeldmateriaal is het een rechtstreekse nabootsing van mijn product. Ze claimen dat ze het zelf hebben ontwikkeld, maar dat is lachwekkend. Ik begrijp niet goed waarom mensen zo'n verhaal ophangen als ze weten dat het niet zo is."
De KAISR onderscheidde zich wel met een paar slimme toevoegingen, zoals een flesopener, zakken voor telefoon en ereader en een oogje voor tentharing of parasol.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl