De Amsterdamse startup Speakap heeft bij Nederlandse investeerders een bedrag van 900.000 euro opgehaald. Speakap is een sociaal platform waarop werknemers kunnen communiceren en samenwerken.
“Onze ambitie is om met dit geld snel de Nederlandse markt te veroveren”, aldus Patrick van der Mijl en Erwin van der Vlist, de oprichters van Speakap.
Eind 2012 ontving de Amsterdamse clouddienst al een investering van 800.000 euro, wat het totaal op 1,7 miljoen euro brengt. Vijf Nederlandse privé-investeerders hebben inmiddels een belang in het bedrijf.
Zakelijke Facebook
Speakap, dat op 16 september officieel gelanceerd wordt, heeft voor een deel dezelfde functionaliteiten als Facebook. Ook op Speakap kun je opmerkingen, video’s, foto’s en reacties achterlaten. “Je zou ons als de zakelijke variant van Facebook kunnen omschrijven”, stellen Van der Mijl en Van der Vlist.
“Want er zijn ook veel verschillen. In plaats van het spelen van spelletjes en muziek kun je bij ons bijvoorbeeld je uren registreren of klanten beheren. Al het werk op één plek, geen gedoe meer met allerlei softwareprogramma’s en een aparte intranetpagina.”
Freemium-model
Van der Mijl en Van der Vlist kwamen al in 2007 op het idee van de dienst. De afgelopen jaren hebben ze enkele bètaversies van Speakap laten testen door verschillende type bedrijven.
Het product wordt vanaf medio september in een gratis en betaalde versie aangeboden. Binnen de gratis versie kunnen bedrijven alleen een sociaal netwerk aanmaken. Wie het hele pakket wil, inclusief koppelingen met kantoorsoftware, betaalt maandelijks 3 euro per gebruiker.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl