Let op: Initial Coin Offerings (ICO’s) brengen grote risico’s met zich mee. Je kunt je inleg verliezen.

Social media worden meer gebruikt dan ooit: elke seconde komen er 17 nieuwe mensen naar deze platforms. TikTok geniet hier het meeste van met 800 miljoen gebruikers. Concurrentie ligt op de loer: het Nederlandse SocialBlox wil het spel veranderen met blockchain technologie.

Het platform focust zich in het begin op drie belangrijke eigenschappen: gebruikers kunnen elkaar ‘challengen’ en het platform heeft naar eigen zeggen één van de beste advertentiemodellen en privacyvoorwaarden.

SocialBlox haalde naar eigen zeggen al een miljoen dollar op binnen de eerste 48 uur van hun ‘token sale’. Hierdoor is SocialBlox overgestapt naar de Seed Round, waar nog maar een paar plekken over zijn.

Challenges

Op het platform kunnen gebruikers elkaar ‘challengen’ om bepaalde opdrachten uit te voeren. Hiermee kunnen ze SocialBlox-tokens verdienen: de cryptovaluta van het social media platform. Dit is nog niet eerder door andere platforms gedaan, dus hoe gaat dat in zijn werk?

Deze challenges kunnen heel divers zijn: van het posten van een lekkere lunch tot een bungee-jump avontuur of  een livestream-potje Fifa op de Playstation. Wanneer de ene speler (of kijkers van de livestream) de ander uitdaagt voor 1000 SBLX – om bijvoorbeeld met FC Volendam te winnen van PSV – kan hij dit bedrag aan cryptovaluta verdienen. Andere gebruikers kunnen stemmen of de uitgedaagde speler daadwerkelijk met Volendam van PSV heeft gewonnen.

Lees ook op Business Insider

Met zo’n stem betalen gebruikers een klein gedeelte SBLX. Deze krijgen ze terug als ze naar waarheid hebben gestemd. Dit komt naar voren als bijvoorbeeld 95 procent ‘waar’ heeft gestemd. Dit betekent dat 5 procent ‘niet waar’ heeft gestemd. Het algoritme weet dat dit kleine percentage gelogen heeft. De leugenaars betalen hun SBLX dan aan de stemmers die wel naar waarheid stemden.

Omdat het platform op de blockchain werkt, kunnen deze betalingen automatisch worden uitgevoerd door middel van smart contracts. Op deze manier is de veiligheid voor beiden partijen gewaarborgd en hebben volgers invloed op wat voor content er op het platform komt.

Unieke content

Challenges zorgen voor unieke content, maar SocialBlox is ook aan het innoveren met nieuwe mogelijkheden. Door de implementatie van virtual reality, kunnen gebruikers in de toekomst wellicht ook unieke content in VR zien. Daarnaast wil SocialBlox werken met een online marktplaats. Hierop worden naast producten en digital assets, ook Non Fungible Tokens (NFT’s) verhandelbaar.

Het plan is om hier later ook een ‘omgekeerde’ marktplaats aan toegevoegd, waarop gebruikers kunnen aangeven dat ze bepaalde producten zoeken. Deze feature is handig voor verkopers die graag inspelen op de behoeften van een klant.

Persoonlijke gegevens

Privacy staat hoog in het vaandel bij SocialBlox. Veel social media verkopen de data van hun gebruikers door naar derde partijen. Bij SocialBlox worden de internetbewegingen van gebruikers niet getrackt, waardoor ze de privacy teruggeven aan de gebruikers. Daarnaast is SocialBlox standaard advertentievrij, waardoor je geen onnodige advertenties te zien krijgt.

Toch kunnen gebruikers in de toekomst kiezen voor de ‘ad-mode’ van de app en daarmee SBLX verdienen. Gebruikers kunnen aangeven óf ze advertenties willen zien en wélke advertenties ze zien. Wanneer een hondenliefhebber aangeeft dat hij alleen maar reclames van hondenspeeltjes wil zien, krijgt deze gebruiker een deel van de advertentie inkomsten in SBLX voor elke advertentie die hij bekijkt.

Investeren

Socialblox heeft nog beperkt ruimte in deze fase voor investeerders. Op het moment van schrijven is SBLX nog in de Seed Round te koop voor een prijs van 0,0008 USDT per stuk. Na de token sale komen er nog twee andere rondes om SBLX te kopen. Kijk voor meer informatie op socialblox.io.

Let op: Initial Coin Offerings (ICO’s) brengen grote risico’s met zich mee. Hoewel blockchaintechnologie mogelijkheden biedt voor financiële dienstverlening, zijn ICO’s momenteel kwetsbaar voor misleiding, oplichting en manipulatie. ICO’s vallen buiten toezicht van AFM. Je loopt het risico je inleg te verliezen.