• In totaal tonen 55 Nederlandse partijen hun producten op de Consumer Electronics Show in Las Vegas.
  • Nederlanders pronken onder andere met een elektrische brommer, een zelfverwarmende broodtrommel en verschillende op AI-gebaseerde softwareproducten.
  • Business Insider sprak met zes Nederlandse bedrijven over hun creaties.
  • Lees ook: Nederland met 55 bedrijven op techbeurs CES – Amerikaanse techreuzen haken af.

De grootste elektronicabeurs ter wereld pakt dit jaar, ondanks alle problemen door omikron, weer uit in Las Vegas.

Nederland is er met de grootste delegatie ooit ook van de partij. Aanvankelijk zouden er 70 Nederlandse bedrijven hun stand op de beurs opbouwen, maar dat werden er uiteindelijk 55. De rest haakte toch af vanwege corona.

Om een beetje een beeld te geven van wat de Nederlanders op de beurs te bieden hebben, vroegen we zes partijen om zich even kort voor te stellen.

De Steambox. Foto: Steambox
De Steambox. Foto: Steambox

Steambox

Amit Jaura, CEO en medeoprichter van Steambox.

Kun je in het kort uitleggen wat jullie product is en wat het doet?

"Steambox is een zelfopwarmende lunchbox waarmee je altijd en overal een warme maaltijd kan eten (zonder stopcontact) . Het apparaat is oplaadbaar en verwarmt het eten door middel van stoom. Steambox is makkelijk mee te nemen en kan verbonden worden met de app (iOS en Android). De Steambox-app stelt de gebruiker in staat om het apparaat aan te sturen, recepten te vinden en meer."

Hoe kwamen jullie op het idee om dit product te maken?

"Het idee is in 2018 ontstaan uit pure frustratie rondom 3 problemen:

  1. De afwezigheid en slechte kwaliteit van het opwarmen van eten in magnetrons.
  2. Ongezond eten buiten de deur.
  3. Duur eten buiten de deur."

"Mijn ouders zijn geboren in India. Warm, lekker en gezond eten is iets wat zij mij vanaf jongs af aan hebben aangeleerd. Ondanks dat ik hier geboren ben, heeft de boterhammen-met-kaas-cultuur mij nooit aangetrokken. Ik realiseerde mij dat ik niet de enige was met dit probleem. Zo besloten Kevin [de Krieger, medeoprichter en COO van Steambox, red.], die exact dezelfde problemen ervaarde met zijn sportieve en gezonde levensstijl, en ik om die problemen op lossen met een product. Samen met 2 ingenieurs, Dennis Giezeman en Michael Kasbergen, zijn wij Steambox gaan ontwikkelen."

Wat verwachten jullie dat de CES voor jullie kan betekenen?

"Dit wordt onze tweede fysieke beurs in Las Vegas, de digitale beurs van afgelopen jaar kunnen we beter niet meetellen. De eerste keer in 2020, net voordat de wereld verging, was waanzinnig. We hadden meerdere doelstellingen, waaronder het bereiken van een internationaal publiek en het opdoen van zakelijke contacten in het buitenland. Alle verwachtingen werden overtroffen!"

"Dit jaar hebben we een volledig vernieuwd en definitief product waarmee we de markt op gaan. We verwachten groots te kunnen lanceren. De internationale pers is dol op ons concept, met name in de landen waar veel warm gegeten wordt. We verwachten in april 2022 te starten met het leveren aan de eerste klanten. We zullen tijdens de beurs ook bezig zijn met het opdoen van nieuwe samenwerkingen voor toekomstige groei."

Nancy Shenouda en Pierre Ouellette, de oprichters van Tradesnest. Foto: Tradesnest
Nancy Shenouda en Pierre Ouellette, de oprichters van Tradesnest. Foto: Tradesnest

Tradesnest

Nancy Shenouda, medeoprichter en CEO van Tradesnest.

Kun je in het kort uitleggen wat jullie product is en wat het doet?

"Tradesnest is een platform dat merken van consumentenelektronica, distributeurs en nationale retailers samenbrengt en langdurige partnerships stimuleert om innovatieve producten sneller in de handen van wereldwijde consumenten te brengen."

"Op het innovatieve online business-to-business platform kunnen merken hun producten presenteren binnen een groot netwerk van vertrouwde distributeurs en retailers in ruim 80 landen. Tradesnest biedt een slimme oplossing voor innovators om hun producten rechtstreeks aan ’s werelds grootste retailers en distributeurs te presenteren, zodat hun bedrijf sneller kan groeien en kan opschalen naar nieuwe markten."

Hoe kwamen jullie op het idee om dit product te maken?

"Gedurende mijn carrière bij verschillende internationale merken, groot en klein, werd het duidelijk hoe moeilijk, tijdrovend en duur het is om de aandacht van de juiste zakenpartners te krijgen. Kleine en middelgrote ondernemingen hebben meestal niet de connecties, het budget en de tijd om jaarlijks tientallen beurzen af te speuren, op zoek naar een partner die hen kan helpen nieuwe markten te betreden en hun product op te schalen. Dit remt de groei enorm."

"Aan de andere kant is het ook een hele uitdaging voor distributeurs en retailers om van de ene naar de andere beurs te gaan in de hoop een innovatief en kwalitatief hoogstaand product te vinden dat hun volgende bestseller zal worden. Op Tradesnest lossen we het probleem van beide partijen op door ze het hele jaar op één plek samen te brengen."

Wat verwachten jullie dat de CES voor jullie kan betekenen?

"CES is voor ons een geweldig evenement om onze bestaande klanten te ontmoeten en om de laatste innovaties en trends te zien. Het is ook erg belangrijk voor ons om Tradesnest onder de aandacht te brengen bij de merken en distributeurs en retailers, om te laten zien wat Tradesnest hen het hele jaar door kan bieden."

Een elektrische brommer van Brekr. Foto: Brekr
Een elektrische brommer van Brekr. Foto: Brekr

Brekr

Niels Willems, oprichter en commercieel directeur bij Brekr.

Kun je in het kort uitleggen wat jullie product is en wat het doet?

"Brekr bouwt de Brekr Model B, een elektrische brommer die geleverd kan worden als snorfiets (die 25 kilometer per uur haalt) en bromfiets (die 45 kilometer per uur haalt). De brommer heeft een aantal unieke kenmerken, maar valt vooral op door het design. Zo heeft het geen benzinetank maar een ‘battery box’, die laag is geplaatst voor goede rijeigenschappen. De Model B heeft geluid dat in pitch en volume verandert als je harder of zachter rijdt. Je kunt dat uit- of aanzetten. Ook kun je kiezen uit veel kleuren."

Hoe kwamen jullie op het idee om dit product te maken?

"De markt voor scooters en brommers is erg geschikt voor elektrificatie en groeit dan ook snel. Als de techniek verandert, ontstaat er ruimte voor nieuwe merken. Want weinig merken gebruiken de nieuwe techniek om ook een nieuw en logisch ontwerp te maken."

Wat verwachten jullie dat de CES voor jullie kan betekenen?

"Branding en pr, het is tenslotte de grootste techshow op aarde. Er is veel vraag naar ons product en we zouden graag snel groeien, nieuwe investeerders zijn in de toekomst nodig. Verder krijgen we veel mail uit de VS van dealers of mensen die er eentje willen kopen. Nu kunnen we beter begrijpen of er kansen zijn in Amerika."

Het team van EdgeLeap. Foto: EdgeLeap
Het team van EdgeLeap. Foto: EdgeLeap

EdgeFlow (by EdgeLeap)

Marijana Radonjic, CEO van EdgeLeap.

Kun je in het kort uitleggen wat jullie product is en wat het doet?

"EdgeFlow is een 'informatie intelligentie'-platform met bots die inzichten vinden om bedrijven te helpen voorop te blijven lopen in het snel veranderende markt- en technologielandschap. EdgeFlow biedt een alternatief voor traditionele zoekmachines. Met AI-gestuurde informatieprioritering helpt het bedrijven relevante inzichten te vinden in een enorme en snelle stroom van informatie over de hele wereld. Dit is essentieel voor het vinden van informatie die verder gaat dan je gebruikelijke zoektermen, zodat je tijdig 'the next big thing' voor het bedrijf kunt vastleggen."

Hoe kwamen jullie op het idee om dit product te maken?

"Wij ontwikkelden EdgeFlow als antwoord op de vraag van klanten naar een slimmere manier om continu interessante bedrijfsonderwerpen te volgen, op de hoogte te blijven van relevante ontwikkelingen en geïnspireerd te raken door onverwachte inzichten. En dat alles zonder te hoeven zoeken of overweldigd te worden door te veel informatie."

"Traditionele manieren om informatie te vinden, zoals handmatige zoekopdrachten en op trefwoorden gebaseerde monitoringtools, zijn gebaseerd op zoekopdrachten die alleen informatie vinden die exact overeenkomt met vooraf gedefinieerde trefwoorden. Dat betekent dat meer dan 95 procent van de informatie die wordt opgehaald niet relevant is voor de gebruiker. Dit resulteert in een grote hoeveelheid ruis en beperkt de mogelijkheid om nieuwe, onverwachte inzichten te vinden, terwijl er meer dan 1 miljoen bronnen in realtime worden doorzocht."

Wat verwachten jullie dat de CES voor jullie kan betekenen?

"Het tonen van EdgeFlow op CES 2022 komt precies op het juiste moment. Met onze 'Finding Bots' spelen we in op actuele thema's als 'AI augmentation' voor de toekomst van het werken en verantwoorde kunstmatige intelligentie. We zijn blij dat we de bots wereldwijd kunnen introduceren op CES 2022 en hopen er zakelijke klanten te ontmoeten."

Toon Segers, Roderick Rodenburg en Niek Bouman, de oprichters van Roseman Labs. Foto: Roseman Labs
Toon Segers, Roderick Rodenburg en Niek Bouman, de oprichters van Roseman Labs. Foto: Roseman Labs

Roseman Labs

Roderick Rodenburg, CEO en medeoprichter van Roseman Labs.

Kun je in het kort uitleggen wat jullie product is en wat het doet?

"In een snel digitaliserende wereld beseffen ondernemingen en overheden steeds meer het belang van data-samenwerking. Of het nu gaat om de energietransitie en de overbelasting van het elektriciteitsnet, doelmatige zorg of het bestrijden van cybercrime, kwesties van vertrouwen, veiligheid en angst weerhouden organisaties ervan om samen te werken. Om complexe problemen op te lossen met inzichten uit verschillende databronnen, hebben wij het Virtual Data Lake ontwikkeld. "

"Virtual Data Lake is een softwareoplossing waarmee organisaties kunnen samenwerken op gevoelige data zonder dat zij data met elkaar hoeven te delen. We sturen als het ware het algoritme langs de verschillende databronnen en kunnen vervolgens berekeningen uitvoeren op die versleutelde data. Daardoor zijn sterke privacy en securitygaranties mogelijk."

Hoe kwamen jullie op het idee om dit product te maken?

"Het idee ontstond toen Toon Segers (een van de medeoprichters) in 2019 zijn baan als partner bij Deloitte opzegde om een PhD in Cryptografie te gaan doen in Eindhoven. Daar kwam hij Niek Bouman, onze huidige CTO, tegen. Niek had een manier bedacht waarop een cryptografische techniek genaamd Secure Multi-Party Computation (MPC) ook praktisch ingezet kon worden."

"MPC maakt het mogelijk om analyses op gezamenlijke gegevens met ongekende privacygaranties uit te voeren. Tot nog toe waren de lange rekentijden een bottleneck om deze techniek toe te passen in productietoepassingen. Ik had veel ervaring op het gebied van data-samenwerking en zo zijn we met zijn drieën gaan kijken of er een markt voor deze technologie was."

"Zo ontstond het idee voor het Virtual Data Lake. We merkten dat het belangrijk is om de cryptografische complexiteit weg te halen bij de gebruikers en om dicht bij technieken te blijven die gebruikers al kennen. Met Virtual Data Lake kunnen datascientists op een vertrouwde manier (in Python) hun modellen maken en berekeningen uitvoeren over verschillende databronnen."

Wat verwachten jullie dat de CES voor jullie kan betekenen?

"Op CES komen de grootste techspelers ter wereld. Veel van die bedrijven werken aan privacytechnologie, omdat zij worstelen met dataprivacy. Wij denken dat ons product een waardevolle aanvulling kan zijn en gaan graag met hen in gesprek om van hen te leren en te begrijpen hoe zij ons product zien."

"We zien dat die interesse wederzijds is. Inmiddels hebben we al met een grote partij gesproken over een mogelijke samenwerking. Daarnaast hopen we in contact te komen met verschillende potentiële klanten in de zorg, de financiële dienstverlening en de publieke sector. Dat iedereen weet dat wij bestaan en dat ons product te koop is, is ons voornaamste doel. We kijken ernaar uit om de wereld kennis te laten maken met de mogelijkheden die het Virtual Data Lake biedt."

Een holografische toepassing van Tekle Holographics. Afbeelding: Tekle Holographics
Een holografische toepassing van Tekle Holographics. Afbeelding: Tekle Holographics

Tekle Holographics

Michel Tzsfaldet, CEO van Tekle Holographics.

Kun je in het kort uitleggen wat jullie product is en wat het doet?

"Tekle Holographics ontwikkelt hard- en software voor realtime holografische toepassingen. Onze holografische oplossing creëert een levensechte ervaring van bijvoorbeeld de metaverse. Gebruikers kunnen dit beleven zonder headset."

"We hebben verschillende toepassingen voor het visualiseren van hologrammen:

  • De Holo-Room is een ruimte van 4 bij 5 meter die geschikt is voor het projecteren van levensechte ervaringen en simulaties.
  • De Holo-Tafel meet 2 bij 2 meter en kan een helikopterview tonen van realistische 3D-data. Deze is ideaal voor het visualiseren van landschappen en het volgen van realtime processen. Denk aan het beheer van een 3D-gescande stad of gemeente.
  • De Holo-Wall creëert een scherm van 2 bij 3,5 meter dat 3D-informatie visualiseert en fungeert als interface tussen de echte en de virtuele wereld. Hologrammen kunnen tot 4 meter naar buiten komen. De projecties kunnen zowel interactief zijn als op zichzelf staande animaties. Ideaal voor bijvoorbeeld de presentatie van automodellen, maar ook voor musea om in opslag liggende stukken te tonen of voor educatieve projecten.
  • De portable Holo-Wall is een draagbare versie van de Holo-Wall die in twee koffers past en binnen 10 minuten kan worden opgezet."

Hoe kwamen jullie op het idee om dit product te maken?

"Ik ontdekte (Euclideon) holographics tijdens een beurs in Monaco. Hoewel Euclideon Holographics zich vooral richt op de entertainment sector, zag ik de onbegrensde mogelijkheden."

"Een voorbeeld van de onbegrensde mogelijkheden is het kraanongeluk in Alphen aan de Rijn van enkele jaren geleden. Zo’n situatie kan je voorkomen wanneer je holographics inzet bij de voorbereiding van een project. Je ziet direct de dingen die niet goed zijn en je kan deze middels onze digital twin verhelpen. Of zie een MRI-scan voor je, maar dan als holographic. Hiermee kunnen medici een zeer gedetailleerd operatieplan opstellen."

Wat verwachten jullie dat de CES voor jullie kan betekenen?

"Op de CES 2022 willen we de wereld kennis laten maken met onze holografische toepassingen. We laten zien dat het om meer dan alleen games gaat. Wij verwachten dat de CES ons heel ver op weg gaat helpen met de branding van ons product. Dat is dan ook de hoofdreden dat wij naar de CES gaan."

"Wij gaan de wereld laten zien dat wij al de technologie hebben waarvan Mark Zuckerberg van Facebook denkt dat het nog 10 jaar duurt voordat deze er is. Want terwijl iedereen in de techwereld filosofeert over de metaverse, hebben wij nu al het platform om de metaverse mogelijk te maken. We creëren een virtuele gedeelde ruimte door een samenspel van vr, vr, hologrammen en 5G."

LEES OOK: Sony is van plan markt voor elektrische auto’s te betreden, met of zonder auto