Fenedex raadt in een e-mail die woensdagmiddag wordt verzonden, hun leden aan
om hun positie in Frankrijk goed onder de loep te nemen. "Bedrijven
zijn niet op de hoogte van de consequenties van de plannen van Sarkozy om de
koopkracht te verbeteren, die zijn namelijk van grote invloed op hun marges
en concurrentiepositie," meldt Fenedex-voorzitter Frank Hauwert.
Nederlandse bedrijven in de Foodsector die actief zijn in Frankrijk
kregen vanmiddag deze email om hen te wijzen op de mogelijke gevolgen van
Sarkozy’s plannen: een Franse supermarktoorlog.
Met de stijging van de grondstofprijzen, stijgen ook de consumentenprijzen en
dat gaat ten koste van de koopkracht. En aangezien Sarkozy zich profileert
als ‘president koopkracht’, moet het systeem op de schop.
Daartoe wil Sarkozy een aantal wetten en regels opheffen. Wetten die ooit in
het leven zijn geroepen om de buurtsupermarkten te beschermen tegen de
opkomst van de super- en hypermarchés, de belangrijkste daarvan is de ‘Loi
Galland’.
De Loi Galland werd in 1996 ingevoerd om dumping tegen te gaan, ofwel
het aanbieden van artikelen onder de inkoopprijs.
Door een wettelijke minimum prijs en marge voor de supermarkt in te voeren,
moest worden voorkomen dat supermarkten artikelen onder de prijs zouden gaan
aanbieden. De minimum prijs werd bepaald door de fabrikant.
Vorig jaar al werden de vaste marges voor de supermarkten afgeschaft. En per 1
januari mogen de supermarkten ook reclame maken voor hun huismerken, waar
meer winst op gemaakt wordt.
Wat deze zomer gaat gebeuren, is nog niet duidelijk. Maar het lijkt erop dat
Sarkozy de prijzen helemaal gaat loslaten. Als dat gebeurt, staat niets een
supermarktoorlog in de weg. En dat zal als eerste te merken zijn in de
marges van de A-merken.
Heineken wil niet speculeren over de gevolgen van deze maatregelen. "Daar
is het nog te vroeg voor," meldt een woordvoerder. Unilever verwijst
naar de Franse brancheorganisatie van de dranken- en
voedingsmiddelenindustrie, de ANIA.
"Onze leden hebben nu contracten lopen voor heel 2008, dus wat er deze
zomer gebeurt is niet direct van invloed. Maar in 2009 moet er worden
heronderhandeld en dan ligt de macht bij de supermarkten," erkent
Fenedex-voorzitter Hauwert.
"De Franse supermarkten gaan geen genoegen nemen met lagere marges en de
inkoopprijzen zullen omlaag gaan."
Dat het de supermarkten menens is, werd eerder dit jaar duidelijk toen de
Franse supermarktgigant F. Leclerc besloot om een aantal producten van
A-merken, waaronder de kaasjes van La Vache Qui Rit, uit de schappen te
halen omdat het weigerde de prijzen te verlagen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl