Van baggeraars tot architecten: Nederlandse ondernemers plukten volop de
vruchten van de spectaculaire groei van Dubai.

Maar het woenstijnstaatje zonder olie is nu in last. De zusterstaatjes binnen
de Verenigde Arabische Emiraten moesten vorige maand bijspringen en zeiden
10 miljard dollar toe. Desondanks verlaagde Standard & Poor gisteren de
kredietbeoordeling voor Dubai.

Hoe vergaat het de Nederlandse bedrijven?

Baggeraars lijden
Boskalis was altijd huiverig om actief te worden in Dubai, ondanks de
relatief hoge marges die werken daar plachten op te leveren. "We vonden
het te veel eieren in één mandjse voor één klantje",
zei bestuursvoorzitter Peter Berdowski vandaag bij de presentatie van de
jaarcijfers.

Vorig jaar sloot de baggeraar toch een grote order af voor een
landaanwinningsproject voor een haven. Samen met de Belgische collega DEME
een order van 450 miljoen dollar, waarvan de helft in Papendrecht had moeten
neerdalen.

Maar vandaag maakte Boskalis bekend dat het een last van 43 miljoen op het
project neemt, vanwege de grote onzekerheden. Het is een boekhoudkundige
exercitie, zegt Berdowski. Het uiteindelijke commerciële effect moet nog
blijken. Hij repte over onderhandelingen met de opdrachtgever over een
claim. Een deel van de risico's valt bovendien onder verzekeringen.

Zekerheidshalve heeft Boskalis nu het project uit de orderportefeuille
geschrapt. Het bedrijf heeft nog voor 3,4 miljard aan andere opdrachten op
stapel staan en kan het stootje dus makkelijk hebben.

Helft orders
Dat geldt minder voor collega Van Oord. Het Gorkumse bedrijf boekte vorig
jaar een kwart van zijn omzet van 1,9 miljard in Dubai. Het staatje is zelfs
goed voor de helft van de orderportefeuille van 3,6 miljard. Maar het is
maar de vraag wat daar van terechtkomt nu talloze bouwprojecten stil zijn
gelegd.

Van Oord, dat betrokken is bij prestigieuze projecten als het Palmeiland,
heeft nu de meeste lokale medewerkers ontslagen en probeert de eigen
werknemers over te plaatsen naar andere projecten in de wereld. Vorig jaar
had de baggeraar 1900 man en tien schepen in Dubai aan het werk; nu is dat
nog maar één schip en enkele honderden personeelsleden.

In 2008 haalde Van Oord nog 190 miljoen winst op een omzet van 1,9 miljard,
een recordjaar, maar het weet nu al dat de resultaten in 2009 hier niet aan
kunnen tippen. Met 'dank' aan Dubai.

Luchtventilatie
Maar ook kleinere bedrijven merken de omslag aan den lijve. Exportmanager
Lars Wiersma van Barcol-Air zat tot voor kort een derde van zijn tijd in
Dubai, en bediende vandaaruit klanten in de hele regio. Het bedrijf uit
Purmerend levert luchtventilatie-apparatuur voor kantoren, winkelcentra en
ziekenhuizen. 'Projecten zijn ofwel gecancelled of staan op hold. Ik schat
dat maar 5 tot 10 procent van de projecten in Dubai doorgaat.'

Zelfs getekende orders zijn niet meer veilig en worden alsnog afgeblazen,
merkt hij. Het bedrijf moet dan een beroep doen op zijn verzekeraar.

Maar ook exportkredieten naar Dubai zijn lastig, merkt bussenbouwer VDL. Vorig
jaar boekte het zijn grootste order uit de geschiedenis met de levering van
518 stadsbussen aan Dubai - goed voor zo'n 150 miljoen euro omzet. De order
gaat nog steeds door, vertelt het bedrijf, maar de exportkredietverzekering
is pas onlangs rondgekomen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl