Begin oktober is het 45 jaar geleden dat Japan zijn eerste snelle
treinverbinding in gebruik nam. Sinds 1964 rijden er al treinen met meer dan
200 kilometer per uur over de Shinkansen, het Japanse netwerk van
hogesnelheidslijnen (hsl).
De grootste hsl-vervoerder van Japan, JR Central, is nu van plan zijn
technische kennis van snelle treinen te gaan exporteren. Het bedrijf heeft
hiertoe een aparte adviesdivisie opgezet. Dat vertelde JR Centrals
technische topman tegenover zakenkrant Financial
Times.
Concurrentie op groeimarkten
JR Central heeft eerder al snelle treinen geleverd aan Taiwan en China. Maar
met deze stap zou de Japanse vervoerder zich richten op onder meer Noord-Amerika
en het Midden-Oosten, regio’s die zich in toenemende mate interesseren voor
superrappe spoorwegverbindingen.
De Japanners gaan direct concurreren met Siemens Velaro, bouwer van Duitslands
ICE, en het Franse Alstom, fabrikant van de TGV.
Thalys gaat snel rijden in Nederland
In Nederland is onlangs het traject van de HSL-Zuid in gebruik genomen.
Hierdoor duurt een treinrit Schiphol-Rotterdam een stuk korter.
Later zal pas echt hard gereden worden. Vanaf december rijdt vervoerder Thalys
zeven keer per dag naar Parijs over dit traject. Tussen Amsterdam en
Rotterdam rijdt de trein 160 kilometer per uur. Tussen Rotterdam en
Antwerpen trapt de Thalys het gas in tot 300 kilometer per uur.
NS krijgt 'slome' hsl-trein
De NS hebben voor dienst NS HiSpeed ook eigen treinen besteld, van Italiaanse
makelij. Nu al zijn met de Fyra-treinen van producent AnsaldoBreda tests
uitgevoerd. Maar op zijn vroegst in de loop van 2010 zullen de eerste
exemplaren geleverd worden.
Wanneer de Italianen de nieuwe treinen leveren, zullen deze maximaal 250
kilometer per uur rijden. Dat is minder snel dan de Thalys, die op hetzelfde
traject rijdt.
Bekijk
hier de slideshow 'Zeven supersnelle treinen'
Lees ook:
Hoe
Balkenende de Belgen kan terugpakken
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl