Daarmee ligt het aantal overigens nog steeds op een historisch hoog niveau. Het afgelopen jaar ging het om dik 79.000 stuks, tegen ruim 87.000 een jaar eerder en iets meer dan 70.000 in 2009. ,,In 2011 zijn vooral Duitse auto’s als occasion geïmporteerd”, zei een woordvoerster van de VWE dinsdag. Net als het jaar ervoor werd ook in 2011 de Mercedes-Benz het meest naar ons land gehaald. ,,Dit is ook het enige merk in de top tien waarvan de import in 2011 wel groeide.”
Bij de Mercedessen is de 200-300 serie het meest gewild, gevolgd door de 190-serie. In 2010 werden juist meer kleine en zuinige autootjes ingevoerd, die trend was vorig jaar ook gekeerd. ,,De daling bij veel van de kleine auto’s is mogelijk te verklaren door een ruimer aanbod daarvan op de tweedehandsmarkt in Nederland zelf.”
Hoge leeftijd
Gekeken naar bouwjaren valt de hoge leeftijd van de voertuigen op. Zo goed als een kwart van alle ingevoerde occasions is ouder dan 25 jaar en dus oldtimer en vooralsnog vrij van wegenbelasting. Die groep groeide ook het sterkst, met 43 procent meer geïmporteerde auto’s.
Gebruikte bedrijfsauto’s worden veel minder vaak van over de landsgrenzen gehaald dan personenauto’s. Toch is ook daar een stijging te zien, signaleert de VWE.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl