Navigon heeft volgens de analist, die zich baseert op cijfers uit 2010 van GfK, een sterke marktpositie in Duitsland (20 procent marktaandeel), maar een beperkte positie in de rest van Europa (9 procent marktaandeel). In mei 2009 heeft het bedrijf zich teruggetrokken uit de Amerikaanse markt.
Navigon is voor Garmin interessant om drie redenen, legt Gille uit. Het Amerikaanse bedrijf kan hiermee de positie op de Duitse markt uitbreiden van een marktaandeel van ongeveer 20 naar ongeveer 40 procent. TomTom heeft in Duitsland al een marktaandeel van 42 procent.
Prijsopdrijving
Bovendien heeft Garmin baat bij de verkoop van een hoger volume aan navigatiekastjes, omdat het eigen productiefaciliteiten heeft. Die heeft TomTom niet. Als laatste voordeel voor Garmin noemt de analist de positie van Navigon op de iPhone. Garmin heeft tot nu toe de boot gemist op de smartphonemarkt, door een mislukt avontuur met Asus. TomTom verkoopt al applicaties via de iPhone.
Volgens de analist zal de eventuele aankoop van Navigon door Garmin amper een effect hebben op TomTom, aangezien hiermee een van de laatste prijsvechters met een redelijk groot marktaandeel zal verdwijnen. Dit zou de prijzen omhoog moeten drijven.
Maandag om 12.15 uur noteerde het aandeel TomTom nagenoeg onveranderd op 5,54 euro. De AEX-index stond op dat moment 0,5 procent in de min.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl