,,Als je nu een aankoop doet op het gebied van consumentenelektronica, is een navigatie-apparaat niet het meest opwindende product in de winkel”, zei Wyatt. TomTom wil hier verandering in brengen door de introductie van nieuwe producten, zoals de TomTom GO 1000 Live. Dit apparaat, dat in september uitkomt, kijkt constant naar de snelst mogelijke route aan de hand van recente route-informatie.
In het tweede kwartaal kromp de totale Europese markt voor losse navigatie-apparaten op jaarbasis van 3,7 miljoen tot 3,1 miljoen stuks. In de Verenigde Staten kromp de markt van 3,5 miljoen tot 3,3 miljoen stuks. TomTom wist daarentegen zijn marktaandeel in beide markten te vergroten, waardoor het totale aantal verkochte TomToms bijna gelijk bleef.
Smartphones
De markt voor losse navigatie-apparaten heeft last van de toenemende populariteit van navigatie via smartphones, zoals de iPhone van Apple of telefoons met een besturingssysteem van Google. Ook is er sprake van verzadiging van de Amerikaanse en Europese markten.
Volgens Wyatt blijft het losse navigatie-apparaat desondanks de komende jaren het belangrijkste product waarmee mensen zullen navigeren. De toenemende populariteit van navigatie via smartphones en het toenemende gebruik van ingebouwde systemen in auto’s ten spijt, aldus de CFO.
Software
TomTom handhaaft de verwachting dat het dit jaar ongeveer evenveel losse apparaten verkoopt als in 2009. ,,Dit wordt wel steeds moeilijker omdat de markt krimpt'', zei Wyatt.
Tegelijk wordt navigatiesoftware een steeds belangrijkere inkomstenbron voor TomTom. In het tweede kwartaal steeg de omzet hieruit met 22 procent tot 88 miljoen euro. TomTom biedt onder meer een navigatie-applicatie aan op de iPhone.
Opkomende markten
Ook opkomende markten worden voor TomTom interessant om de verzadiging in Westerse landen te compenseren, bevestigt Wyatt. ,,We maken goede vooruitgang in Latijns-Amerika. Ook in Oost-Europa en Zuidoost-Azië zijn we bezig, maar moet het kaartmateriaal nog vollediger worden.''
TomTom zag de omzet in het tweede kwartaal met 2 procent dalen tot 362 miljoen euro. De nettowinst steeg met 69 procent tot 34 miljoen euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl