Seepje, de maker van zeep- en wasmiddelen op basis van natuurlijke ingrediënten, heeft een kapitaalinjectie van 4,2 miljoen euro gekregen kreeg van het ABN AMRO Sustainable Impact Fund enhet Fair Capital Impact Fund. Het doel hiermee is om vooral internationaal verder te groeien, zo maakte de startup woensdag bekend.

Op dit moment is Seepje, dat in 2013 werd opgericht door ondernemers Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies, verkrijgbaar Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Spanje en Zuid-Korea. Daar moeten meer landen bij gaan komen om de duurzame impact verder te vergroten, aldus het bedrijf. Maar eerst wordt er gekeken naar groei in Zwitserland waar het merk onlangs is geïntroduceerd.

Het geld wordt niet alleen ingezet om de groeidoelstellingen van 50 procent op jaarbasis te halen. Seepje wil ook stappen zetten op het gebied van transparantie, rapportage en impactmetingen. Daarmee moet de duurzame impact nog verder vergroot worden. De zeep- en wasmiddelenfabrikant spoort andere bedrijven aan dit ook te doen.

In 2021 lag Seepje bij 6.000 verkooppunten en haalde het een omzet van 4,8 miljoen euro, blijkt uit het ’t Bonte Jaarverslag 2021 van het bedrijf. In 2018 lagen de producten van het bedrijf nog bij 1.500 verkooppunten en haalde het een omzet van ongeveer 1,8 miljoen euro.

Seepje haalde in 2020 ook al een miljoen euro op aan investeringsgeld. Destijds waren DOEN Participaties en Fair Capital Partners de investeerders. Sindsdien groeide Seepje aanzienlijk en telt de startup 22 medewerkers, volgens de website.

LEES OOK: Nederlandse groeibedrijven halen in het slotkwartaal van 2022 weer meer financiering op met een totaalbedrag van €750 miljoen