De failliete kledingwinkelketen MS Mode maakt een doorstart onder de oude eigenaar. De curatoren, Rabobank, oud-eigenaar Coolinvestments en retailspecialist GA Europe bereikten daar donderdag een akkoord over.

Wat de doorstart betekent voor het personeel, de winkels en partners is nog niet duidelijk. De precieze plannen die investeerder Coolinvest van mode-ondernemer Roland Kahn heeft met de keten worden binnen enkele weken toegelicht.

GA Europe, dat gespecialiseerd is in het herstructureren van retailbedrijven en eerder het failliete Schoenenreus kocht, buigt zich de komende tijd over een passend exploitatieplan. In de tussentijd blijven de Nederlandse winkels open voor een verkoop van de huidige voorraden.

Volgens de curatoren Frits Kemp en Cees de Jong was er grote interesse in het modebedrijf, maar bleek financiering van een doorstart lastig waarna de vorige eigenaar Coolinvestments in beeld kwam. Zonder in te gaan op details zeggen ze dat de doorstart “goed nieuws” is voor “veel medewerkers”. Bij de Nederlandse winkels van MS Mode werken 935 mensen.

Zachte winter

De afgelopen twee jaar probeerde MS Mode zijn ietwat duffe imago als grotematenformule op te poetsen. “Love your curves”, werd de nieuwe slogan. Daarmee wilde de modeketen een jonger publiek aanspreken. De gehoopte impuls bleef uit.

De problemen bij MS Mode namen een half jaar geleden serieuze vormen aan, toen het zachte weer ertoe leidde dat de wintercollectie tegen lagere prijzen van de hand werd gedaan. Eigenaar Roland Kahn zocht de schuld bij zichzelf en wees op de gebrekkige inkoopstrategie van MS Mode.

Hoe dan ook, het bleek een financiële tegenvaller die het bedrijf niet op kon vangen. In augustus werd uitstel van betaling aangevraagd.

Redding V&D

Kahn liet eerder deze week tegenover RTL Z weten dat het faillissement van MS Mode is te wijten aan mismanagement en onvoldoende controle op de bedrijfsvoering door hem zelf, als gevolg van de tijd die hij in het redden van V&D heeft gestoken. Ook het gebrek aan vertrouwen van Rabobank speelde volgens hem een grote rol.

Een doorstart van V&D lukte niet, maar Kahn kocht uiteindelijk wel de merkrechten van de warenhuisketen voor een half miljoen euro. Hij wil V&D als internetmerk herlanceren, samen met voormalig Hema-topman Roland van Zetten.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl