De milieuwinst van de hele regeling lijkt op die manier gering, omdat motoren
uit de oude auto’s gewoon weer in omloop komen.
Omdat alleen auto’s met een APK-keuring die nog drie maanden geldig is voor de
sloopregeling in aanmerking komen, treedt er nog een opmerklijk fenomeen op.
Veel auto’s ondergaan eerst een apk waarbij veel nieuwe onderdelen worden
gebruikt. Sloopbedrijven halen vervolgens alle bruikbare onderdelen uit een
auto voordat die vernietigd wordt. Van de nieuwe onderdelen die voor de APK
nodig waren, tot aan de motoren aan toe.
De onderdelen kunnen worden doorverkocht en zo kan het gebeuren dat zelfs de –
vervuilende – motoren weer teruggezet worden in een Nederlandse auto. Ook
worden veel onderdelen geëxporteerd naar Polen, Azië en Afrika.
Nieuwverkoop
Ook de branche lijkt volgens de programmamakers weinig op te schieten met de
sloopregeling. Het stimuleert in ieder geval amper de nieuweverkopen, omdat
de meeste met de premie aangeschafte auto’s tweedehandsjes zijn.
De Nederlandse overheid trok dit jaar 65 miljoen uit voor de sloopregeling.
Wie zijn oude, vervuilende personenauto inruilt voor een nieuwer en schoner
model, krijgt tot 1000 euro.
Auto Recycling Nederland, dat toeziet op de regeling, laat in een reactie aan
de VPRO weten dat het inderdaad mogelijk is dat motoren en andere onderdelen
worden hergebruikt; het is zelfs een bewuste keuze geweest. “Het onklaar
maken van een motor is erg duur. Als we dat zouden eisen van sloopbedrijven,
worden de kosten te hoog en is de sloopregeling niet meer aantrekkelijk.”
Bovendien, zegt ARN, kunnen onklaar gemaakte motoren ook worden
doorverkocht. Ze kunnen dan worden gerepareerd en alsnog worden gebruikt.
Overigens denkt de organisatie dat er uiteindelijk maar weinig motoren
worden doorverkocht.
Goudzoekers, 18 november, 19.20 uur, Nederland 2
Klik
hier voor een videofragment van de aflevering van Goudzoekers
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl