"Zonder grote cosmeticamerken als Estee Lauder, Clinique of Chanel kun je
geen parfumerie openen. Maar om als zelfstandig ondernemer die labels te
kunnen voeren, is niet makkelijk. Die merken willen niet zomaar bij elke
winkel liggen. Ze stellen hoge eisen. Over ondernemerschap, locatie en zo
nog veel meer. Het kan zomaar zijn dat je er tien keer naar toe moet, en dan
ook nog eens naar alle labels apart. Maar ja, de klanten willen die merken",
vertelt Reinier Kok, eigenaar van een DA-drogisterij en ondertussen ook van
een Mooi parfumerie in Soest.
Hij koos er daarom voor om de formule Mooi te gaan franchisen. "Het is
een kant-en-klaar concept en je krijgt in een keer alle merken op het schap.
Het bedrag dat het kost om de formule te gebruiken, betaal ik fluitend",
aldus Kok.
Dominantie grote spelers
De markt voor de parfumerie wordt al jaren gedomineerd door grote ketens als
Ici Paris XL en Douglas. Zij hebben meer dan de helft van de markt in
Nederland in handen.
Tegen deze giganten met inkoopkracht, goede banden met bekende cosmeticamerken
en een enorme marketingmachine, is het voor zelfstandigen nauwelijks op te
boksen. Het zijn deze ontwikkelingen waar Don Kouwenhoven en Peter van der
Meer met hun Mooi-concept op in zijn gesprongen.
Grote merken-garantie
Mooi is een franchiseformule voor parfumerieën. De ondernemer krijgt
gegarandeerd de vijf belangrijkste merken: Dior, Chanel, Clinique, Estee
Lauder en Lancome. De inrichting wordt verzorgd, er is een centraal
marketingprogramma en het personeel wordt getraind.
Het concept blijkt aan te slaan. In de tweeëneenhalf jaar dat het bedrijf
bestaat zijn er 21 winkels geopend. Deels bestaande parfumerieën die zich
hebben laten ombouwen. Deels zijn het nieuwe winkels.
Groei door stations
De groeiplannen zijn ambitieus. "Ik verwacht dat we eind 2010 veertig
winkels hebben", zegt medeoprichter Don Kouwenhoven, verantwoordelijk
voor inkoop en marketing. Die groei moet deels komen uit een overeenkomst
met de NS om op de belangrijke stations vestigingen van Mooi neer te zetten.
"Onze merkbekendheid zal omhoog schieten als we op de grote treinstations
zitten. Nu hebben we nog niet echt landelijke dekking. We gaan dit jaar open
op Amsterdam CS en in Leiden en volgend jaar in Den Haag. Maar dat worden er
wellicht meer", aldus Kouwenhoven.
In totaal denkt hij dat er in Nederland ruimte is voor zestig tot tachtig
Mooi-winkels.
Vertaalbaar naar buitenland
Met de huidige groei zal het niet heel lang duren voordat dat punt bereikt
is. Daarom kijken Kouwenhoven en Van der Meer al voorzichtig naar het
buitenland. "De naam is niet letterlijk vertaalbaar, maar het concept
wel. De combinatie van deskundig personeel en beautyschools waar klanten
geholpen worden om zich op te maken. Ik denk dat er meer landen zijn waar
mensen geholpen willen worden om zichzelf mooi te maken."
Kansen ziet Kouwenhoven vooral in Oost-Europa. "Dat zijn de landen waar
stappen gemaakt kunnen worden. Cosmetica staat er nog in de beginfase, de
vrouwen hebben daar een heel andere manier van opmaken. Ik kan me
voorstellen dat ons concept daar ook aanslaat. In landen als Duitsland en
Frankrijk zijn Douglas en Sephora al heel groot, daar zie ik ons minder snel
voet aan de grond krijgen. Hoewel er wel interesse is vanuit het buitenland,
denk ik niet dat het economisch klimaat ernaar is om die stap nu te zetten."
Niet online actief
Eerst is er in eigen land nog genoeg te winnen: "We doen nu nog niets
online, dat is een van de dingen die we onderzoeken." Ook de lancering
van een huismerk behoort volgens Kouwenhoven tot de mogelijkheden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl