Is het nu een echte Da Vinci, of niet? Experts zijn er niet over uit, maar de Saudische kroonprins Mohammed bin Salmanhet schilderij Salvator Mundi desondanks voor 450 miljoen dollar, omgerekend bijna 400 miljoen euro.

Het hoogste bedrag ooit voor een kunstwerk. Maar het is spoorloos.

Nu blijkt dat hij het werk niet aan mede-prins van Abu Dhabi Mohammed bin Zayed heeft gegeven, zoals aanvankelijk gepland. Deze prins wilde het kunstwerk eigenlijk tentoonstellen in het Louvre-filiaal in ‘zijn’ Abu Dhabi en op termijn ook in het echte Louvre in Parijs.

Beide exposities gingen plots niet door. Dus waar is het duurste schilderij op aarde dan?

Op zee, zo blijkt. Aan boord van Bin Salmans superjacht reist het de wereldzeeën over. Dat schrijft de kunstnieuwssite Artnet.

Het beroemde werk was enig tijd ‘vermist’ juist omdat het nergens te zien was. Een maand nadat hij het schilderij kocht, in december 2017, werd bekend dat de Mohammed bin Salman de nieuwe eigenaar van het doek was. De dependance van het Louvre in Abu Dhabi overwoog eventjes om het tentoon te stellen, maar kwam daar toch op terug. Salvator Mundi, de redder van de wereld, raakte weer uit beeld.

Artnet komt op basis van ‘twee mensen betrokken bij de transactie’ tot de conclusie dat het schilderij aan boord van Mohammed bin Salmans superjacht Serene moet zijn. Opvallend is overigens dat het jacht slechts nét een beetje meer waard is dan het kunstwerk… 500 miljoen euro tegenover 400 miljoen euro.

Lees ook op Business Insider

Op dinsdag was de boot in Gibraltar, blijkt uit data van de website Marine Traffic.

Superyacht Serene

Foto: Het superjacht Serene. Bron: Andrew E. Russell/Flickr

Gezien de enorme bedragen die gemoeid zijn met zowel kunst als privéjachten is het wellicht niet verrassend dat er experts zijn die zich precies met deze niche bezighouden. De Britse kunsthistoricus en conservator Pandora Mather-Lees is zo iemand. Zij adviseert de bemanningen van jachten hoe ze om moeten gaan met de waardevolle werken.

De conservator signaleert dat meer en meer superrijken hun kunst meenemen aan boord.

De horrorverhalen zijn legio. Zo gooiden kinderen van een jachteigenaar ooit hun cornflakes tegen een peperduur werk van Jean-Michel Basquiat omdat ze het ‘eng’ vonden. De bemanning maakte het alleen maar erger door er met een doekje over te wrijven.

saudi arabia crown prince

Foto: Mohammed bin Salman (midden). Bron: Reuters

Ook hét rijkeluisdrankje – champagne – kan soms een behoorlijke kater opleveren als de kurk pardoes door het canvas heen schiet…

Over Salvator Mundi zijn kunsthistorici het overigens niet eens. De geruchten gaan weliswaar dat Leonardo da Vinci zelf het werk schilderde, maar onomstotelijk bewijs is daar niet voor. Toen Bin Salman het schilderij in 2017 kocht, presenteerde veilinghuis Christie’s het nog als zodanig, omdat het net daarvoor in de National Gallery in Londen had gehangen.

Het Louvre in Parijs denkt daar echter anders over. Ben Lewis, schrijver van het boek The Last Leonardo over het schilderij, meldt dat de curatoren van het museum niet overtuigd waren. “Meerdere bronnen binnen het museum vertellen mij dat maar weinigen daar geloven dat het een echte Da Vinci is”, zei hij eerder dit jaar op het Hay Literary Festival.

Mohammed bin Salman loopt daarmee een behoorlijk risico. Als hij het kunstwerk uitleent om het tentoon te stellen, kan dat de waarde aantasten. Nu er zoveel twijfels gerezen zijn, lijkt het namelijk waarschijnlijk dat een protegé van Da Vinci de Salvator Mundi schilderde. Een dergelijk ‘workshop piece’ is aanzienlijk minder waard dan wat de machtige kroonprins ervoor neertelde. “Dan zou de waarde dalen tot circa 1,5 miljoen dollar”, schat Lewis.