Elektronicawinkel Media-Saturn, het moederbedrijf van Media Markt, gaat minder nieuwe winkels openen en zich storten op de onlineverkopen.

Dat zegt bestuursvoorzitter Pieter Haas woensdag in het Duitse dagblad Süddeutsche Zeitung.

Haas voorziet een “leidende rol” voor Media-Saturn online. Volgens Haas komt in Duitsland iets meer dan 20 procent van de inkomsten in de elektronicabranche uit onlineverkopen. Bij Media-Saturn is dit 7 procent. “Binnen 3 jaar moet dit zijn gegroeid naar 10 procent”, verduidelijkt hij.

Wel ziet Haas kansen voor het openen van enkele nieuwe winkels in Rusland, Turkije en de al eerder voorgenomen locaties in Duitsland. Het zou hierbij gaan om 30 nieuwe winkels. “De bedoeling is ook dat we blijven groeien”, aldus Haas. “Maar het tempo waarmee we nieuwe winkels openen wordt iets afgezwakt.”

Media-Saturn is onderdeel van het Duitse detailhandelsconcern Metro. Naar verluidt wil Metro af van zijn elektronicaketens onder meer vanwege de moeilijke verhouding die het heeft met de andere grootaandeelhouder van Media-Saturn, Erich Kellerhals, de 74-jarige medeoprichter van de elektronicaketen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl