Zeewiermodderbaden? Extreem sporten? De laatste trend in luxueuze reizen draait om… stilte.
In een wereld waar iedereen vierentwintig uur per dag met elkaar is verbonden en elektronische apparaten onder ieders handbereik zijn, blijkt ab-so-lu-te stilte een nieuw pluspunt in luxueuze reizen, schrijft Fortune.
Van exclusieve resorts tot zakenhotels: rust speelt een hoofdrol in de marketing. Stiltezones, driedubbele beglazing, geluidswerende muren, en natuurlijk locaties waar je je aan het einde van de wereld kunt wanen.
Ver van de bewoonde wereld
‘Stilte is de nieuwe luxe’ is de slogan van het Parrot Cay Resort in de Caribische Turks en Caicoseilanden. Het resort is gelegen op een eigen eilandje, veertig minuten per speedboot van de bewoonde wereld. En daar is behalve het strand verder niet zo veel te doen. Het is er vooral volkomen stil.
De slogan begon als spontane uitspraak van een van de gasten, vertelt de regionaal manager van de eigenaar van Parrot Cay, COMO Hotels and Resorts. Stilte is een belangrijk onderdeel van de wereldwijde strategie van het bedrijf, beaamt hij.
Hoezo spiritueel? Gewoon lekker rustig
Natuurlijk, spiritualiteit speelde al langer een rol in de reissector. Maar de beloofde stilte is niet zozeer bedoeld om een zoektocht naar jezelf te ontketenen, maar meer als doel op zich.
Neem deze voorbeelden. Het luxehotel Chewton Glen in het Engelse Hampshire biedt chique boomhutten aan de bosrand. Het personeel kan door een geluidloos luikje de roomservice naar binnen schuiven.
Het Beverly Hills Hotel heeft de televisies zo ingesteld dat ze niet hoger kunnen dan een bepaald volume. Bij een renovatie werd speciale aandacht besteed aan het terugbrengen van herrie. Dubbele tussenmuren en extra dikke vloerkleden deden hun intrede.
Het Fairmont Vancouver Airport Hotel introduceerde een speciale stilteverdieping, met driedubbel glas in de ramen, en geen roomservice overdag. Geen rinkelend servies op de gang dus. Weldadig voor reizigers die net een lange vlucht achter de rug hebben.
Stiltecoupé
De Nederlandse Spoorwegen bleken met de introductie van stiltecoupés de trend goed te hebben aangevoeld. De moderne mens wil ook op vakantie éven weg zijn van harde telefoongesprekken in de spits, het rumoer van het flexkantoor en Youtube-filmpjes aan de keukentafel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl