De Nederlandse bankensector komt in het geweer tegen het delen van betaalgegevens met IT-bedrijven als Google en Apple. Als banken zelf geen betalingsgegevens commercieel mogen exploiteren, zouden Google en Apple dat ook niet mogen.

Ze zijn er nog niet in Nederland, maar al wel gevreesd. Mobiele betaalsystemen van Apple en Google. Nederlandse banken staat te bibberen en zijn een stevige lobby begonnen tegen de twee Amerikaanse giganten.

Het argument? Als Google en Apple via betaalapplicaties toegang krijgen tot rekeninggegevens van Nederlanders, weten ze straks alles van je. En kunnen ze financiële gegevens gebruiken voor reclamedoeleinden.

Banken in actie tegen Apple en Google

Het doorverkopen van betaaldata van consumenten, bijvoorbeeld aan adverteerders, zou een bedreiging voor de privacy en voor de veiligheid van het betalingsverkeer vormen. Daarnaast kan hierdoor de concurrentiepositie van banken verslechteren, stelt Gijs Boudewijn, directeur van Betaalvereniging Nederland tegenover persbureau ANP, naar aanleiding van berichtgeving in Het Financieele Dagblad.

Banken worstelen hierbij met hun eigen imago. Want als zij betaalgegevens van consumenten zouden doorverkopen zou dit direct een golf van kritiek opleveren. Als IT-bedrijven dit straks wel mogen, doordat de regelgeving op dit vlak mogelijk wordt aangepast, dreigt een oneerlijk speelveld te ontstaan, stelt Boudewijn.

ING betaald op dit punt afgelopen jaar fors leergeld. Toen de bank in Nederland aankondigde proeven te willen doen met aanbiedingen op maat voor klanten die daar geen bezwaar tegen hadden, brak er een storm van kritiek los.

Banken gooien het op privacy en veiligheid

Banken gooien daarom nu het privacy-argument in de strijd in een gevecht dat in eerste instantie speelt in Brussel. Want er is een Europese richtlijn in de maak die innovatie in het betalingsverkeer moet stimuleren. Deze richtlijn zou niet-bancaire partijen meer mogelijkheden geven om met eigen betaalapplicaties actief te worden. Het Europees parlement wil hierbij echter meer aandacht voor privacy, iets wat Nederlandse banken goed zou uitkomen.

Klanten moeten wel toestemming geven aan partijen als Apple en Google voor het gebruik van gegevens, maar volgens de bankenlobby zijn die eisen veel te licht.

Een directeur van Rabobank schermt in het FD al met tegenacties van een systeem als Apple Pay gebruiken zouden maken in Nederland. “Onze inschatting is dat Apple dat niet gratis zal doen. En hoe meer partijen in de keten hoe hoger de kosten. Misschien moet je als bank dan klanten de mogelijkheid bieden om tegen meerkosten met Apple te betalen.”

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl