Kabelbedrijven UPC en Ziggo willen als gelegenheidsduo de mobiele markt op. ,,Het zou kunnen dat zij het mobiele abonnement willen koppelen aan het ‘vaste’ abonnement. Dat je bijvoorbeeld één mobiele aansluiting per huishouden erbij krijgt als je een abonnement bij hen neemt”, zegt Ed Achterberg, onderzoeker bij Telecompaper. ,,De kabelbedrijven hebben een belangrijke klantenbasis op het gebied van internet en televisie.”

De gevestigde mobiele bedrijven T-Mobile en Vodafone bewegen juist de andere kant op, de huiskamer in. Maar T-Mobile ziet ook kansen tussen een combinatie van internet thuis en mobiel.

Plannen

T-Mobile zegt al 300.000 internetklanten te hebben via dochter Online. ,,We willen de samenwerking tussen onze tak Online en onze mobiele producten gaan intensiveren”, aldus een woordvoerster. ,,In de toekomst zullen telefonie, internet en televisie steeds meer worden geïntegreerd. Hoe we de integratie precies invullen, maken we later dit jaar bekend. We zouden onder meer onze vaste producten onder de merknaam T-Mobile kunnen gaan verkopen.”

Voor 1 juli maken Ziggo en UPC hun plannen op de mobiele markt bekend. ,,We gaan niet kopiëren wat er al is, we willen wel iets toevoegen”, zegt financieel directeur Ritchy Drost van UPC. Ziggo/UPC en Tele2 verwierven vorig jaar frequentieruimte op de 2,6 GHz bandbreedte en zullen mogelijk ook meedoen aan een veiling voor de aantrekkelijke 800 MHz-band, die uiterlijk begin 2012 wordt gehouden. Mogelijk gaan Ziggo en UPC samenwerken met Tele2 bij het aanleggen van hun mobiele netwerken.

Vodafone

Vodafone timmert vooral aan de weg op de zakelijke markt. Samen met Eurofiber wil het jaarlijks 1000 kilometer aan glasvezelnetwerken aanleggen. Momenteel heeft KPN het overgrote deel van de 'vaste' zakelijke markt in handen. Voor KPN, dat al in alle markten actief is, is vooral in de markt voor televisie nog veel winst te behalen. Het bedrijf zet sinds afgelopen voorjaar in op interactieve televisie, één van de weinige plekken waar nog groei vandaan kan komen.

Volgens Mark Newman, marktonderzoeker bij Informa Telecoms & Media is er uiteindelijk maar ruimte voor drie á vier telecomspelers in een markt als Nederland. Met Tele2 en gelegenheidsduo Ziggo/UPC, komt het aantal in 2012 op vijf.

Welke 'operator' aan het kortste eind gaat trekken, is volgens Achterberg moeilijk te zeggen. ,,De kabelbedrijven hebben een goede basis met internet en televisie. De mobiele operators hebben ook alle drie een stevige positie.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl