Doel is dat de veelbelovende techniek voor 2020 massaal in gebruik wordt
genomen in Europa. Dat bleek dinsdag bij de eerste bijeenkomst van het
publiek-private initiatief voor waterstof en brandstofcellen.

De initiatiefgroep bevat zestig bedrijven, vele universiteiten, evenals
de Europese Commissie. De betrokkenen willen de komst van waterstoftechniek
voor bijvoorbeeld auto’s twee à vijf jaar versnellen.

Waterstof is een energiedrager die gewonnen kan worden uit water. Probleem is
nu nog dat er erg veel energie nodig is om waterstof te maken: ongeveer net
zoveel als het aan energie oplevert. Tegelijk wordt gewerkt aan
brandstofceltechnologie voor warmtekrachtcentrales.

Brussel kwam eerder al met regels voor de constructie van
waterstofauto’s. Die moeten onder meer de veiligheid garanderen, want
waterstof is zeer ontvlambaar.

De Duitse autofabrikant BMW heeft inmiddels gezegd een waterstofauto in
serieproductie te gaan nemen. Probleem is vooralsnog dat er weinig
tanstations zijn voor waterstof. PvdA’ster Dorette Corbey in het Europees
Parlement pleitte onlangs voor een ‘waterstofsnelweg’ dwars door de Europese
Unie.

Van Tallinn in het noordoosten tot Faro in het zuidwesten moeten overal
tankstations komen voor waterstofauto's. In de VS zijn al vergevorderde
plannen voor een 'waterstofsnelweg' aan de westkust: van Vancouver in Canada
tot San Diego in Californië.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl