Microsoft steunt de nieuwe wetgeving, die is ingediend door de democraat Carlo
Basile, schrijft The
Wall Street Journal donderdag. Daarmee richt het softwareconcern uit
Redmond opnieuw zijn pijlen op vermeende pricavyschendingen van Google.
Al maandenlang voert Microsoft een anti-Google-campagne, waarin het de nadruk
legt op dat Google e-mails van gebruikers scant. Dat doet het zoekbedrijf om
relevante advertenties te tonen in Gmail, de e-maildienst van Google.
Microsoft’s online e-maildienst, Outlook.com, analyseert de inhoud van
e-mails niet.
Google Apps
Ook de commerciële versie van Google’s online softwarepakket Google Apps stemt
op dezelfde manier advertenties af op de gebruiker. Google heeft daarnaast
een versie van Apps die bedoeld is voor onderwijsinstellingen. Volgens de
zoekgigant maken wereldwijd meer dan 20 miljoen studenten en medewerkers
gebruik van Google Apps for Education. In Nederland zijn dat onder meer de
universiteiten van Utrecht, Tilburg en Twente.
Deze onderwijsversie is vrij van reclame; toch scant Google op de achtergrond
de e-mails, onder meer om het spam-filter te verbeteren. De nieuwe wet, die
de steun van Microsoft heeft, moet dit aan banden leggen. "Dat advertenties
niet worden getoond aan studenten, betekent niet dat er niet iets anders met
de data wordt gedaan", zegt een woordvoerder van Microsoft tegen The Wall
Street Journal.
Eigen producten beschermen
Microsoft lijkt er vooral op uit om de eigen dominante positie op het gebied
van kantoorsoftware te beschermen. Universiteiten stellen veelal de
programma’s Word en Excel beschikbaar aan hun studenten. Daarvoor betalen ze
licentievergoeding aan Microsoft. Google Apps is echter een goedkopere
oplossing, die de afgelopen jaren aan populariteit heeft gewonnen.
Microsoft probeert onderwijsinstellingen over te laten stappen op diens eigen
online kantoorsoftwarepakket, Office 365. Volgens het softwarebedrijf waren
22 miljoen studenten eind 2011 daarop aangesloten.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl