Dit meldt de Amerikaanse IT-site Cnet.
De computer die de virtuele persoon aanstuurt gebruikt een combinatie van
gezichts- en stemherkenning met spraakverwerking. Zo kunnen op dit moment
een aantal basistaken worden afgehandeld. Bijvoorbeeld het wijzen van de weg
binnen een gebouw.
Microsoft wil de sprekende computer al gaan inzetten in het eigen pand,
om mensen naar de juiste bus te verwijzen die tussen de verschillende
gebouwen rijdt. De robot kan dan zelfs aangeven hoelang de reis naar alle
verwachting gaat duren.
Volgens Microsoft-topman Craig Mundie is dit nog maar het topje van de
ijsberg. Er kan, denkt hij, nog veel meer gedaan worden dan alleen
receptionistenwerk.
De virtuele receptionist is een onderdeel van Microsoft Robotics, dat het
bedrijf twee jaar geleden opzette. Ontwikkelaars over de hele wereld worden
uitgedaagd softwaretoepassingen te bedenken om robots aan te sturen.
Uiteraard gebaseerd op Microsoft-technologie. Een soort ontwikkelen van
kunstmatige intelligentie.
Bill Gates had grote verwachtingen van robots. In een artikel in de
Scientific Americab in 2006, schreef hij dat deze apparaten voor de volgende
technologische revolutie zouden zorgen, na de opkomst van de computer. Maar
dat blijft voorlopig toekomstmuziek.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl