Wie sinds woensdag op internet zoekt via www.luckysearch.nl maakt bij elke
opdracht kans op een prijs. Lucky Search maakt bij het speuren gebruik van
Live Search, de zoekmachine van Microsoft. Het is een manier van Microsoft
om internetgebruikers naar zijn zoekapparaat te lokken. En bestaande
gebruikers te binden.

In de Verenigde Staten draait sinds deze week ook een soortgelijk programma in
de. Hier tellen zoekopdrachten als spaarpunten die ingeruild kunnen worden
tegen T-shirts, muziek of Air Miles.

Het zijn de volgende stappen van Microsoft in de ongelijke strijd tegen
Google. Zonder acties bouwt Google gestaag zijn aandeel in zoekopdrachten
uit. Microsoft ziet Live Search langzaam wegglijden.

Een succesvolle ‘search engine’ is heel aantrekkelijk voor adverteerders,
omdat de zoekopdracht zelf de interesse van de gebruiker weergeeft. Als
iemand dus zoekt naar reizen zal hij eerder de neiging hebben om te klikken op
een advertentie met vakanties. En omdat bedrijven graag adverteren, levert
het voor Google heel veel geld op.

Microsoft wil online dolgraag veel geld verdienen. Het ziet een succesvolle
zoekmachine als een belangrijke speerpunt.

Deze zomer startte Microsoft al acties in de VS waarbij het gebruikers
van zijn zoekmachine beloonde. Search Club gebruikte spelletjes om publiek
te trekken. De gebruiker kon met een spel punten verdienen, en deze
vervolgens gebruiken om T-shirts en software aan te schaffen

Cashback is weer een ander beloningssysteem. Als een gebruiker bestelt via
Live Search, krijgt hij korting op zijn aankoop. Deze actie was niet alleen
gericht op gebruikers, maar ook op adverteerders. Cashback zorgde voor meer
clicks op advertenties en dus voor een grotere aantrekkingskracht van
Microsofts advertentiesysteem.

Cashback en Search Club hebben geen blijvend effect gesorteerd. In eerste
instantie nam het marktaandeel in de VS flink toe, naar 9,2 procent in juni.
Inmiddels is het alweer teruggezakt naar 8,3 procent. Ter vergelijking:
Google groeide tussen juni en augustus van 61,8 naar 63 procent.

Of de nieuwe acties een blijvend effect zullen hebben is dus hoogst onzeker.
Wel is duidelijk dat Microsoft de strijd om de dominantie in de zoekmarkt
nog lang niet heeft opgegeven. Het bedrijf heeft voorlopig het geld en
daarmee de tijd om een geschikt antwoord op Google te vinden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl