ANALYSE – Teams, de zakelijke chatapp van Microsoft, komt naar verluidt uit de koker van oprichter en voormalige topman Bill Gates himself.

Eerder dit jaar, kwam naar buiten dat Gates het bedrijf had afgeraden om 8 miljard dollar te bieden op het razend populaire zakelijke chatprogramma Slack, en in plaats daarvan te investeren in het uitbouwen van het zakelijke succes van Skype, dat in 2011 voor 8,5 miljard dollar werd gekocht.

Het ziet ernaar uit dat de huidige bestuurstop van Microsoft het advies van oprichter Gates ten harte heeft genomen. Volgens een lek van afgelopen september was Microsoft in eerste instantie van plan om de app ‘Skype Teams’ te noemen, voordat het uiteindelijk uitkwam bij simpelweg ‘Teams’.

Maar om eerlijk te zijn, Microsoft Teams is zò ontzettend Bill Gates, dat hij er net zo goed zijn handtekening op had kunnen zetten. Sterker nog, Teams is de meest Gates-achtige actie van Microsoft onder leiding van Satya Nadella. Het maakt louter gebruik van Microsofts omvang en schaal om de competitie weg te drukken.

Wij zijn de Borg, verzet is zinloos

In de jaren ‘90, toen memes nog niet echt bestonden, bestond er wel ‘een soort’ meme waarbij foto’s werden doorgestuurd waarop Bill Gates stond afgebeeld als een Borg – de cyborgslechterikken uit Star Trek: The Next Generation.

Als je niet erg bekend bent met Star Trek, geloof me, het is een gruwelijke grap. Voordat de Borg een ruimteschip of planeet aanvielen, gaven ze doorgaans een legendarische waarschuwing: "Your biological and technological distinctiveness will be added to our own. Resistance is futile."

(Vertaald: "Wij zullen uw biologische en technologische kenmerken aan de onze toevoegen. Verzet is zinloos.")

Het is een waarschuwing die nog tot op de dag van vandaag echoot door de techwereld.

bill-gates-borg

Onder het leiderschap van Gates kwam Microsoft bekend te staan als een bedrijf dat koste wat het kost won. Van kantoorsoftware tot webbrowsers, als Microsoft een concurrent niet simpelweg kon overnemen, dan maakte Microsoft zo’n bedrijf wel kapot door gewoon een nieuw product te maken, en dat te verkopen aan zijn gigantische klantenbestand.

Dat is precies wat Microsoft nu doet met Teams. In plaats van 8 miljard dollar te betalen voor Slack, wat ruim tweemaal zoveel is als de meest recente waardering van 3,8 miljard dollar, kiest Microsoft ervoor om een onstopbare reus te maken met de technologie en medewerkers waarover het al beschikt.

Ze zijn al overal

Microsofts Office 365-abonnementsdienst heeft 85 miljoen actieve gebruikers, stuk voor stuk betalende zakelijke klanten, die allemaal toegang krijgen tot Microsoft Teams wanneer het product volgend jaar uit de testfase komt.

Dat is een enorm voordeel voor Teams, omdat het daarmee over een gigantisch bereik beschikt waarvan concurrenten slechts kunnen dromen. Daarnaast heeft Microsoft alle belangrijke zaken zoals de naleving van regelgeving en beveiliging op orde; iets dat startups doorgaans juist veel kopzorgen bezorgt.

Minstens net zo belangrijk; Teams heeft belangrijke integraties met alle andere Office-diensten, die gezamenlijk nog altijd de standaard bepalen voor productiviteitssoftware.

Slack CEO Stewart Butterfield. Bron: Flickr/kk

In de tijd van Gates was Microsofts belangrijkste voordeel het zogenoemde “platformvoordeel”. Windows en Office waren destijds de twee belangrijkste methoden om je werk te doen, waardoor Microsoft met gemak zijn producten veel dieper en eenvoudiger kon integreren dan de concurrenten.

Met andere woorden: Microsoft heeft van Office een wapen gemaakt waar geen startup tegenop kan. Het hele punt van zakelijke chatapps is dat je samen aan documenten en projecten kunt werken, en Microsoft beheert een enorm deel van die markt.

Aan de andere kant

Op andere, belangrijke manieren, had Teams niet kunnen bestaan zonder CEO Satya Nadella en zijn vriendelijkere, aardigere bedrijfsfilosofie.

Nadella ziet een wereld voor zich waarin het apparaat dat je gebruikt veel minder uitmaakt dan de diensten die je daaraan hebt gekoppeld. Het hele idee achter Office 365 is dat je apps en documenten je overal volgen, zonder dat het uitmaakt of je een Windows-computer, Apple-laptop of een Android-telefoon gebruikt. Het staat in schril contrast met Microsofts oude, imperialistische Windows-first-reputatie.

Een chatdienst is hierin een logische stap. In de verbonden wereld van tegenwoordig, is het ontzettend fijn wanneer je een gesprek kunt starten op het ene apparaat, om het vervolgens voort te zetten op een ander apparaat. Combineer dat met het zakelijke karakter van Microsoft Teams, waar je de discussie over je documenten en data kunt volgen. Het past perfect in de overkoepelende strategie.

Microsoft Teams. Bron: Microsoft

Helaas lijkt Teams ook last te hebben van een van de slechtste kenmerken van het oude Microsoft. De eerste indruk van velen, waaronder PC World, is dat het wel gaaf en misschien zelfs nuttig is, maar dat Teams ook ingewikkeld in elkaar zit waardoor het tijd kost om te leren hoe je met de app om moet gaan.

Daarover gesproken, Microsofts verkoopstrategie is misschien wel slim, maar niet waterdicht. Producten zoals Slack en Atlassian HipChat verkregen hun huidige marktpositie doordat ze het makkelijk maakten om je in te schrijven voor hun dienst, en omdat mensen het ook daadwerkelijk fijn vonden om ze te gebruiken.

In tegenstelling tot het Gates-tijdperk, is het nog nooit makkelijker geweest om de IT-afdeling te omzeilen en gewoon de apps die jij fijn vindt te gebruiken. Hoewel Microsoft er zeker van is dat het een goed product in handen heeft, heeft het bedrijf geen goede geschiedenis als het aankomt op producten die mensen ook echt graag willen gebruiken.