Pinterest, de populaire ‘catalogus voor het internet’, is 12,3 miljard dollar waard – omgerekend ongeveer 11 miljard euro. Deze waardering komt voort uit een nieuwe kapitaalinjectie van 150 miljoen dollar onder al bestaande investeerders.

De waarde van het socialmediabedrijf is gestegen ten opzichte  twee jaar geleden, toen Pinterest naar schatting zo’n 11 miljard dollar waard was.

Eerder dit jaar maakte Pinterest bekend dat het bedrijf voor 2017 mikt op een omzet van een half miljard dollar uit advertenties, een stijging van 67 procent ten opzichte van vorig jaar. De druk om de omzet te laten groeien blijft hoog; in 2015 kon het bedrijf bogen op een omzet van slechts 100 miljoen dollar. Pinterest biedt het pas voor het derde jaar mogelijkheden voor advertenties.

Beursgang Pinterest

Met de nieuwe investeringsronde lijkt een beursgang van Pinterest verder op de lange baan geschoven.

In de nabije toekomst wil Pinterest verder werken aan visuele zoekfuncties. Een eerste stap daarbij is de Lens-functie, waarbij je met de camera op je telefoon objecten kan herkennen en vergelijkbare producten te zien krijgt.

Ook moet het aantal gebruikers omhoog. De app heeft nu 175 miljoen gebruikers, waaronder veel vrouwen uit Europa. "Ons doel", zei CEO Ben Silbermann vorig jaar tegen Business Insider, "is om een geweldige ervaring te bieden met ons product, overal ter wereld."