Dat blijkt uit onderzoek waarvan de Vrije Universiteit in Amsterdam de
resultaten dinsdag 2 februari bekendmaakte.

De onderzoekers vroegen tachtig vrouwen hetzelfde zwarte colbert te dragen
tijdens het invullen van een vragenlijst en het oplossen van een aantal
logische, taalkundige en wiskundige problemen. Aan de helft van de vrouwen
vertelden zij dat het colbert van het merk G-star was, de rest kreeg te
horen dat het van de markt afkomstig was.

Materialistische vrouwen
Vrouwen die een ‘merkcolbert’ droegen, rapporteerden een hoger zelfvertrouwen.
Dat effect was vooral sterk bij materialistische vrouwen, die ook veel
merkbewuster zijn. Die groep bleek bovendien beter te presteren bij het
oplossen van de puzzels.

Dat merken invloed kunnen hebben op het zelfbeeld van mensen, was al langer
bekend. Maar dat zij ook invloed kunnen hebben op cognitieve prestaties, was
nog niet eerder aangetoond, aldus universitair docent Ivar Vermeulen, die
het onderzoek begeleidde.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl