Japanners bouwen de meest betrouwbare compacte auto’s. Maar het is niet alleen handig om te weten of een auto weinig stuk gaat. Ook de kosten per reparatie maken verschil.

Grote Duitse auto’s zijn niet altijd even betrouwbaar, terwijl je op compacte Japanners redelijk goed aankunt. Dat suggereert de Britse Reliability Index, die schadeverzekeraar Warranty Direct bijhoudt.

Deze index biedt waardevolle informatie voor potentiële kopers van tweedehands auto’s, omdat de verzekeraar op modelbasis al enkele decennialang data registreert en analyseert over aantallen reparaties en schadebedragen.

In tegenstelling tot standaardverzekeringen in Nederland, die autoschade dekken bij een ongeval, heeft Warranty polissen die specifiek dekking bieden bij reparatiekosten als gevolg van slijtage en dergelijke. Een soort opvolgingsverzekering van de garantie op een nieuwe auto.

Dat levert een top tien op van de meest en minst betrouwbare auto’s. Op nummer één staat de Honda Jazz, als meest betrouwbare auto, gevolgd door de Mitsubishi Lancer en de Vauxhall Agila (buiten het VK: de Opel Agila). De minst betrouwbare auto’s zijn respectievelijk de Audi RS6, de BMW M5 en de Mercedes Benz V-Klasse.

Degelijke auto?

Het algemene beeld dat uit de lijstjes van de Reliability Index opduikt, is dat Japanners zeer betrouwbaar zijn. In de top 10 van auto's met de minste problemen staan liefst zeven Japanse modellen. Naast Honda, ook auto's van Mitsubishi, Toyota, Suzuki en Mazda. Opvallend is wel dat er bij de meest betrouwbare auto's veel kleine, compacte auto's zitten en binnen dat segment doen de Japanners het blijkbaar goed, wat betreft de betrouwbaarheid.

Recente Amerikaanse peilingen bevestigen het beeld dat Japanse auto's over de linie het meest betrouwbaar zijn, maar hier en daar treden wel wat scheurtjes op in die oerdegelijke reputatie.

Bij de tien meest brakke wagens van de Reliability Index zitten liefst negen Duitse modellen: naast Audi, ook auto's van Mercedes, BMW en Porsche. Bij dit segment gaat het veelal om meer luxe, sportieve en/of grote auto's. Hoewel Duitsers vaak worden geroemd om hun degelijkheid, rolt er blijkbaar nogal eens een rot exemplaar uit de fabriekshallen bij de oosterburen.

Wat maakt auto betrouwbaar?

De Reliability Index kijkt naar diverse factoren, zoals het aantal keer dat een auto gerepareerd moet worden, de duur en kosten van reparaties en het aantal gereden kilometers. Voor de 250 modellen die vergeleken worden is 100 het gemiddelde. Een lager cijfer is beter, een hoger cijfer slechter. Zo is het indexcijfer van de nummer één, de Honda Jazz, een drie. Dat van de minst betrouwbare auto, de Audi RS6, is 999,99.

Warranty Direct merkt op dat het handig is om, naast het algemene indexcijfer, apart nog te letten om de gemiddelde reparatiekosten. Hoewel die meewegen in het indexcijfer, kan het zo zijn dat een auto met een lager indexcijfer niet navenant lagere reparatiekosten heeft. Anders gezegd: sommige auto's zijn heel betrouwbaar en hebben bijna nooit panne. Maar als ze kapot gaan zijn de reparatiekosten relatief hoog.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl