Dat blijkt uit de woensdag gepresenteerde resultaten van de grote
internetpeiling die de ANWB de afgelopen maanden heeft gehouden. De uitslag
is gebaseerd op ruim 400.000 enqûeteformulieren, waarvan er 350.000 door
ANWB-leden zijn ingevuld. 20 procent van de deelnemers is fervent
voorstander van de kilometerheffing en een andere 20 procent is verklaard
tegenstander.

De uitwerking van het principe van de kilometerheffing stuit op veel
weerstand. De ondervraagden wijzen het spitstarief resoluut af. Ze vinden
het onrechtvaardig en niet effectief. Ook stuit het registratiesysteem, een
kastje in de auto, op veel weerstand. Het is ingewikkeld, te kwetsbaar en te
duur. Bovendien is de privacy onvoldoende afgeschermd, vinden de
geënquêteerden.

Afbouw BPM stopzetten
Kritiek is er ook op de overgangsperiode waarin de aanschafsbelasting (BPM) op
een auto geleidelijk wordt opgeheven en overgaat in de
Motorrijtuigenbelasting (MRB). "De afbouw van de BPM leidt tot een flinke
stijging van de MRB, wat niet als eerlijk wordt ervaren”, zei
hoofddirecteur Guido van Woerkom tijdens de presentatie. Van Woerkom vindt
dat de afbouw van de BPM per 1 januari 2011 moet worden stopgezet.

"Dat is gezien het vacuüm waarin het hele verhaal zich nu bevindt niet meer
dan gepast”, aldus de directeur.

Volgens Van Woerkom moet de Wet Kilometerprijs die in november aan de Tweede
Kamer is aangeboden van tafel. Het is geen haalbare kaart, zei hij. De ANWB
zal de politiek adviseren de goede elementen van betalen per kilometer te
behouden en andere aspecten te verbeteren. "Het is niet ondenkbaar dat de
weerstand die nu breed wordt gevoeld aanzienlijk zal verminderen door een
herbezinning op de belangrijkste knelpunten zoals de spitsheffing”.

De Tweede Kamer krijgt het eindrapport na de verkiezingen van 9 juni
uitgereikt.

Lees verder:
- Opinie
Mathijs Bouman: Kilometerheffing: een prima idee

- Wie
verdient er aan de kilometerheffing?

- Analyse
Mathijs Bouman: Kilometerheffing moet pijn doen

- Bedrijven
vrezen einde kilometerheffing

- Kilometerheffing
moet leiden tot minder auto's

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl