De winstdaling is vooral te wijten aan extra lasten voor ondersteuning van bij de Sperwer Groep aangesloten leden. Ook nam de groep enkele incidentele lasten met betrekking tot de ontwikkeling van nieuwe vestigingspunten.
Het concern zag de omzet wel stijgen. De consumentenomzet van de 269 PLUS-winkels steeg vorig jaar met 1,9 procent tot 1,91 miljard euro. De netto-omzet van de Sperwer Groep kwam 2,3 procent hoger uit op 1,48 miljard euro.
Tweede kwartaal
Vanaf het tweede kwartaal ontwikkelde de consumentenomzet zich volgens Sperwer zeer positief vooral onder invloed van een aantal succesvolle campagnes zoals de actie met de WK-juichbandjes.
De directie van PLUS doet geen uitspraken over de resultaten voor het lopende jaar. Het moeizame economische klimaat zal ook dit jaar aanhouden, verwacht Sperwer. In elk geval zijn dit jaar minder lasten voorzien voor ondersteuning van aangesloten winkels. De uitrol van een nieuwe winkelformule zal verder een belangrijk aandachtspunt zijn.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl