Medewerkers op Schiphol krijgen tijdens de drukke zomerperiode een toeslag van 5,25 euro bruto per uur bovenop hun normale loon. De zomertoeslag geldt ook met terugwerkende kracht voor personeel dat tijdens de afgelopen chaotisch verlopen meivakantie heeft gewerkt.

De opslag is onderdeel van een breder akkoord tussen de luchthaven en vakbonden FNV en CNV om het werk op Schiphol aantrekkelijker te maken.

Vakbonden dreigden eerder met grootschalige acties op Schiphol omdat de werkdruk op de luchthaven te hoog is voor onder meer beveiligers en afhandelaars van bagage. Als er voor 1 juni geen akkoord zou komen dan zouden er stakingen volgen.

Dinsdag meldden de partijen al dat er een akkoord op hoofdlijnen was. Schiphol-baas Dick Benschop noemde het “zeer terecht” dat het personeel voor het harde werk extra wordt beloond.

Winst Schiphol lager door hogere kosten voor personeel

De extra kosten betaalt Schiphol uit eigen zak. Daardoor zal de winst over dit jaar lager zijn. Aandeelhouders als de Nederlandse staat en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam krijgen daardoor naar verwachting minder dividend uitgekeerd. Luchtvaartmaatschappijen hoeven niet op te draaien voor de hogere kosten.

De zomertoeslagen die Schiphol aan personeel gaat geven, kosten de luchthavenuitbater tussen de 40 en 50 miljoen euro.

Door de zomertoeslag gaat een medewerker die 160 uur per maand werkt er 840 euro bruto op vooruit, berekende CNV. De regeling geldt tot 5 september voor beveiligers, schoonmakers, medewerkers bij de check-in en afhandelaars van bagage en platformmedewerkers.

Na deze zomerperiode krijgt deze groep werknemers een Schipholtoeslag van 1,40 euro bruto per gewerkt uur. Deze regeling loopt tot 1 september 2023. Verder worden de kosten voor woon-werkverkeer voor personeel dat met het openbaar vervoer reist volledig vergoed.

Volgens vakbond CNV, die het akkoord "historisch" noemt, kwamen er ook veel zorgelijke geluiden vanuit de beveiliging. De wachttijden en het onbegrip bij passagiers liepen op piekmomenten zo hoog op dat dit tot gevaarlijke situaties zou hebben geleid. Daarom vroegen de bonden om meer inzet van de Marechaussee. Nu is afgesproken dat de militaire politiedienst klaar zal staat om meteen in te grijpen op hectische momenten.

Vakbonden beschuldigden Schiphol er al jaren van problemen van onderbetaling en werkdruk af te wentelen op de vele opdrachtnemers op de luchthaven, zoals de in totaal acht afhandelingsbedrijven die er actief zijn. Volgens CNV en FNV heeft het bestuur van Schiphol nu duidelijk gemaakt zelf "meer verantwoordelijkheid te nemen" voor de werknemers op het vliegveld. De problemen met de drukte en lange wachtrijen zijn nog niet direct opgelost. Nog honderden vacatures moeten vervuld en nieuw personeel is niet van de ene op de andere dag voldoende opgeleid.

LEES OOK: Werken bij Defensie? Loon gaat 8,5% omhoog als onderdeel van campagne om meer personeel te trekken