Dat is onder meer het gevolg van een afzwakkende wereldeconomie en stevige
concurrentie, zo maakte het bedrijf vrijdag bekend.

Nokia was eerder uitgegaan van een marktaandeel van 40 procent, even
groot als in het tweede kwartaal. De maker van mobiele telefoons noemde
vrijdag geen nieuw streefcijfer. Wel zei Nokia nog steeds te verwachten over
heel 2008 het marktaandeel te zien stijgen.

Na de mededeling verloor het aandeel Nokia op de effectenbeurs in Helsinki
bijna 11 procent en belandde op de laagste koers sinds november 2005.

Nokia groeit al jaren heel hard. Vooral dankzij diens brede
segmentatie, waarbij speciale toestellen worden gemaakt voor de opkomende
markten en voor de zakelijke markt, wist Nokia in de afgelopen tijd een
enorm marktaandeel op te bouwen. Terwijl nummer twee Motorola in de
problemen kwam, kon Nokia zijn aandeel verder uitbouwen.

Nokio weigert zijn producten af te prijzen, zoals volgens het Finse concern
veel branchegenoten dit jaar hebben gedaan. Ook door die opstellling gaat
marktaandeel verloren. Kortingsacties leveren tijdelijk voordeel op maar
zijn op langere termijn schadelijk voor de winstgevendheid, aldus het
concern.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl