Op lijstjes met irritante reclames scoren ze hoog: ringtones. In de meeste
reclameblokken op jongerenzenders komen ze continue voorbij. Tophits, de
Crazy Frog, het meisje met de prei of andere figuurtjes die zingen,
schreeuwen of andere geluiden maken. Alles is te downloaden om je mobiele
telefoon op te leuken, voor ongeveer twee euro per melodie, of via een
peperduur abonnement.

Drie jaar geleden kon het allemaal niet op. Er ging wereldwijd drie
miljard dollar om in de markt. De Amerikaanse hitlijsten gigant Billboard
kwam met een aparte ringtonehitlijst en in West-Europa groeide de markt met
25 procent.

Maar na jaren van groei is er nu sprake van stagnatie, blijkt uit cijfers van
diverse onderzoeksbureaus. In West Europa bleef de omvang van de markt dit
jaar gelijk aan die van vorig jaar op 900 miljoen euro. In sommige landen
daalden de inkomsten zelfs. Het aantal mensen dat per maand een ringtone
downloadde, daalde het afgelopen jaar in Duitsland met 16 procent en in
Frankrijk zelfs met 25 procent.

En voor Nederland is de markt nog slechter. Slechts drie procent van de
Nederlanders koopt één of meer ringtones per maand. Het Europese gemiddelde
ligt op vijf.

De neergang heeft een aantal oorzaken. Ten eerste zijn de mobiele
telefoons veranderd. Steeds meer telefoons bieden de mogelijkheid om zelf
een ringtone te maken van een gedownload muziekbestand.

Naast de ringtonebedrijven hebben ook platenmaatschappijen de markt ontdekt.
Zij bieden 'realtones', stukjes uit de originele nummers. Deze kosten
hetzelfde als andere ringtones, maar hiervoor moeten royalties betaald
worden aan de artiesten. De marges die de ringtonebedrijven hierop maken,
zijn dus stukken lager.

Bovendien biedt de populaire muziekwinkel iTunes nu de mogelijkheid om een
ringtone te maken en aan te schaffen. Voor een substantieel lager bedrag dan
mensen kwijt zijn bij ringtonebedrijven.

Verder zorgde de slechte publiciteit die de bedrijven kregen vanwege
onduidelijke abonnementsvoorwaarden, ervoor dat steeds minder mensen hun
ringtone via de speciale ringtonesites kochten.

Meer concurrentie, dalende inkomsten. Hierdoor konden de bedrijven minder
adverteren. Volgens Thomas Husson, analist bij Jupiter Research, leidde dit
tot nog minder aankopen omdat een ringtone een impulsaankoop is. "Niemand
wordt wakker en denkt, ik ga vandaag een ringtone kopen. Nee, mensen zitten
voor de televisie, horen de ringtone en willen hem hebben. Geen
advertenties, geen ringtones."

De Jamba's van deze wereld moesten dus op zoek naar andere inkomsten.

Daarom is de aandacht verlegd naar andere soorten van content op mobiele
telefoons. Wallpapers, screensavers, video's en games.

Kost een beltoon twee euro, voor een spelletje betalen gebruikers tussen de
vier en de vijf euro. En deze markt groeit hard. In 2005 gaven consumenten
in West-Europa nog 300 miljoen euro uit aan spelletjes voor op de mobiel. In
2007 is dit gegroeid naar 550 miljoen, blijkt uit cijfers van Jupiter
Research.

Analisten verwachten dat deze markt in 2009 wereldwijd tien miljard zal
bedragen.

Dat ziet ook computer spelletjesproducent EA Games. In 2005 kocht het bedrijf,
bekend van onder meer Fifa 2008, Jamdat voor 680 miljoen dollar. In het
derde kwartaal van dit jaar verdiende EA al meer aan de verkoop van games
voor op de mobiel dan aan spellen voor de PSP, de Playstation Portable.

Maar niet alleen de ringtonebedrijven profiteren hiervan. EA verkoopt het
grootste gedeelte van de spellen via de providers van mobiele abonnementen.

Volgens Husson betekent verdere groei van games een nog sterkere daling van
het aantal verkochte ringtones."Het zijn vooral jongeren die dit soort
producten kopen. Die hebben maar een bepaald budget. Dus het is of een spel
of een ringtone. Kannibalisme. En de markt voor ringtones is verzadigd."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl