Margrethe Vestager is niet alleen streng voor Amerikaanse techgiganten zoals Google en Microsoft. Het principe dat er binnen de Europese Unie een gelijk speelveld moet zijn voor bedrijven geldt ook voor grote Europese ondernemingen. Daarom zet de eurocommissaris voor Mededinging het verbod van een Duits-Frans fusieplan door.

De voorgenomen fusie van de treindivisies van het Franse industrieconcern Alstom en zijn Duitse branchegenoot Siemens is van de baan. Vestager verbiedt de vorming van een Europese treingigant omdat die een te dominante positie zou krijgen in de Europese Unie.

Siemens en Alstom kondigden de deal in 2017 aan en vorig jaar werd door Brussel een diepgaand onderzoek ingesteld naar de zaak. Siemens is vooral bekend als fabrikant van de hogesnelheidstrein ICE, maar maakt ook stadstrams zoals de Combino in Amsterdam. Alstom is onder meer de maker van de TGV in Frankrijk.

Verbod op fusie treindivisies Siemens en Alstom

Het besluit om de fusie te verbieden valt na een onderzoek naar de gevolgen van de samenvoeging voor andere Europese spoorvervoerders en -bedrijven.

Ondanks toezeggingen van Alstom en Siemens om bepaalde bedrijfsonderdelen te verkopen of te licenseren, meent de Europese Commissie dat de keuze in highspeed-, intercity of regionale treinen, trams, metro’s en signaleringssystemen door de fusie zal verminderen.

"Gebrek aan concurrentie leidt tot hogere prijzen, waar de miljoenen Europeanen die elke dag met de trein of metro reizen uiteindelijk de dupe van zullen worden", aldus Vestager.

De Franse regering was bij voorbaat al boos over het verwachte veto van de Europese Commissie. Minister van Financiën Bruno Le Maire stelde eerder deze week dat als Brussel een veto uitspreekt er een "economische fout" wordt gemaakt die indruist tegen de Europese industriële belangen.

Le Maire betoogde dat de fusie zou leiden tot een sterke Europese speler op treingebied die het hoofd kan bieden aan zware concurrentie uit China. De Europese Commissie vreest echter voor een te sterke positie van het fusiebedrijf op de Europese treinmarkt.

Ook vanuit Duitsland klonken morrende geluiden: zo heeft de Duitse minister van Economische Zaken gepleit voor een aanpassing van de Europese mededingingsregels met het oog op het creëren van industriële reuzen die zich met Chinese en Amerikaanse concurrenten kunnen meten.

Voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie heeft echter indirect zijn steun voor Vestager uitgesproken, door te benadrukken dat het tegengaan van kartelachtige combinaties essentieel is voor innovatie en een bloeiend ondernemersklimaat.