Royaan, het bedrijf dat onder meer de luxe snacks van Kwekkeboom maakt, begeeft zich op de markt voor ovenkroketten. Met naar eigen zeggen een variant die net zo goed smaakt als de frituurkroket.

Dat maakte Royaan maandag bekend.

Veel snackfabrikanten bieden al ovenvarianten aan van traditionele frituursnacks zoals kroketten en bitterballen. Maar een probleem blijft dat snacks uit de oven meestal toch minder krokant smaken.

Royaan mikt nu op een een nieuwe technologie om ovensnacks een krokante korst te geven, waarvoor het de rechten heeft verworven in de Benelux. De nieuwe ovensnacks worden uitgerold onder de vlag van Kwekkeboom.

In eerste instantie richt Royaal zich op cateringbedrijven, tankstations, luchtvaartvoeding, horeca en bioscopen. Dit najaar komt de Kwekkeboomlijn met ovensnacks ook voor consumenten beschikbaar.

Kroketten: frituur versus oven

Tot voor kort was de kwaliteit van een snack uit de oven geen feest, aldus topman Bert Bakker van Royaan in een perstoelichting. "De korst was niet krokant genoeg, zelfs slap en om die reden niet te vergelijken met een goed gefrituurde snack. De kwaliteit die Royaan nu kan bieden is ongeëvenaard."

Royaan exploiteert naast Kwekkeboom ook de merken Van Dobben, Buitenhuis, Willie Dokter, Laan en KB en heeft een jaaromzet van 71 miljoen euro.

Belangrijkste tegenspeler van Royaan in Nederland is snackfabrikant Ad van Geloven, bekend van de Mora-snacks.

Bitterbaloorlog

Ad van Geloven zette eerder dit jaar met een eigen lijn luxere snacks de aanval in op Royaan, om zo de sterke positie van Royaan in de horeca te ondergraven met een luxe kroket en een extra grote bitterbal. In 2012 probeerde Ad van Geloven probeerde tevergeefs Royaan over te nemen

Ad van Geloven is marktleider in de supermarkten met zijn Mora-snacks. Dat merk was van Unilever, maar kwam in 2006 in handen van Ad van Geloven. Het Tilburgse bedrijf is in handen van twee investeringsmaatschappijen, Lion en Avedon.

Royaan is op zijn beurt sinds 2007 het fusieproduct van twee bedrijven. NPM Capital heeft de meerderheid van de aandelen. Het timmerde in 2008 aan de weg met de overname van KB, een maker van kaassouffle’s.

Lees ook

Mora-eigenaar start krokettenoorlog tegen eigenaar Kwekkeboom en Van Dobben

Koken met sprinkhaan? De nieuwe rage, denken deze ondernemers

De Frietfiets: niet zomaar een patatje, maar premium friet

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl